رواية قسوة حماه الفصل الخامس 5 بقلم مصطفي جابر

رواية قسوة حماه الفصل الخامس 5 هي رواية رومانسية بقلم الكاتب مصطفى جابر، تحمل بين صفحاتها مزيجًا من المشاعر المتناقضة بين الحب والخذلان، بين القسوة التي تُخفي في طياتها حنانًا، والبرود الذي يخبّئ وراءه نارًا لا تهدأ.في كل سطر من هذه الرواية، ستجد قلبًا ينبض بالعاطفة، وعقلاً يصارع ما بين الصواب والهوى.رحلة مليئة بالأسرار، والصراعات النفسية، والمواقف التي تكشف لنا أن القسوة أحيانًا ليست سوى درعٍ يحمي قلبًا مكسورًا...

رواية قسوة حماه بقلم مصطفي جابر

رواية قسوة حماه الفصل الخامس 5

ده النهارده اسعد يوم في حياتي كلها عشان انت موجود وهتنور الدنيا قريب يا نور عيني 
جرس الباب رن راحت فتحت واول ما فتحته صوتت ووقعت عالارض
جمال بخبث:  اي اتخضيتي يا مراتي .. وحشتيني اووي يا رهف
رهف بصدمة :  ج جمال انت عايش. 
وقعت علي الارض فاقدة واعيها جمال ابتسم بخبث وشالها و مشي بيها... 
بعد شويه.. 
سيدة بغل:  انت جايبها ليه يا جمال انا ما صدقت انها غارت في ستين داهيه راجع تجيبها لي دي عقدتني في الحجز يومين 
جمال بخبث: علشان لسه مراتي ولسه البيت نصه بأسمها غير الدهب وانتي ولا حتي عرفتي تاخدي منها حاجه  
سيدة بلوي بوز:  ياحبيبي محدش قالك تتزفت وتكتبه ليها ادي اخرتها كل حاجه لسه في عبها و احنا ولا حاجه من بعد ما انت اتجوز وخلعت 
جمال ببرود:  ما خلاص بقا ياما هتقعدي تلومي فيا كتير وبعدين انا خلاص هرجع وارجعها ليا 
رهف بتفوق بتعب:  امممم د دماغي. 
جمال بخبث:  سلامة دماغك يا روحي كدا اعمل حادثة و افقد الذاكرة سنة ونص ارجع الاقيكم فاكرين اني مت لا وكمان تتجوزي وانا عايش. 
رهف بعدم تصديق:  ا انت ازاي عايش انا بحلم صح. 
سيدة ببرود:  لا يا عين امك مش بتحلمي ابني رجع يا حبيبتي يعني ده جوزك الأول والاصلي
رهف بغضب ودموع:  انتووو بتقولوا اي انتو مجانييين انا مرات ياسين وحامل في ابنه. 
جمال بصدمة:  اييي انتي حامل منه يا رهف. 
رهف بغضب:  اه حامل وانت في نظر الشرع والقانون انت ميت يا جمال و جثتك كانت موجوده يعني انت اللي ملكش عازة في حياتي ورجعني لجوزي احسن لك
جمال ببرود:  دا في نظرك انتي انما أنا هعرف افبرك الحكايه وهتكوني متجوزة اتنين في نفس الوقت وكمان هتتسجني. 
رهف بصدمة:  انت واعي للكلام اللي بتقوله ده. 
جمال ببرود:  اه واعي وي واعي اووي 
اوي كمان مانا مش هخسر كل حاجه. 
رهف بجمود:  انت رجعت من الموت ازاي فهمني. 
سيدة بغيظ:  هو مامتش اصلا تفي من بوقك يا دلعدي ابني عمل كل دا علي شان خاطر يسافر يتجوز البت اللي بيحبها عليكي واهو طلقها ورجع. 
رهف بصدمة:  يعني انت مثلت انك ميت عشان تتجوز وتهرب طب تهرب من اي ولا عشان اي اصلا انت فاهم انت عملت ايه. 
جمال ببرود:  فاهم وانا حر ودلوقتي رجعت وانتي هترجعي لي ولو علي ابنك اللي في بطنك هيكون ابني هاخدك ونهرب يا رهف. 
جاي يمسك ايديها زقته بعنف... 
رهف بزعيق:  ابعد ايدك القذرة دي عني انا متجوزة وبحب جوزي و ياسين لو شم بس خبر مش هيطلع عليك نهار عارف ليه لانك مزور موتك واه علي فكرة جوزي ظابط. 
جمال بخوف:  يعني ايه مش هترجعي لي يا رهف دا انا اخلص منك فيها. 
سيدة بغل:  خلاص يا جمال سيبها ترجع. 
جمال بعدم فهم:  نعم اسيب مين دا علي موتي ياما. 
سيدة بخبث:  اسمع مني خدي يارهف. 
قربت من رهف ورشت في وشها بخاخ منوم وقعت علي الكنبه مغمي عليها.. 
جمال بصدمة:  انتي عملتي ليها اي ياما. 
سيدة بخبث: هنحطلها برشام هلوسه دلوقتي وهنخليها مجنونة في نظر الكل يا جمال وانها بتهلوس و يرموها في مستشفى الامراض العقلية وابقا خدت حقي وانت لازم تختفي بعد اما دا يحصل كمل بشهادة ميلادك الجديدة وانسي حياتك دي بس بعد اما انتقم منها هيا واخوها. 
جمال بتفكير:  بس انا عاوزاها ياما انا بحبها. 
سيدة ببرود:  بعدين الكلام ده زي ما خدتها رجعها بسرعه شقتها قبل ما جوزها ييجي وتبقا مصيبه. 
جمال بخبث:  ماشي هتفضل بالرجاله يأمنو ليا السكه علشان منتفضحش وسعي كدا.. 
شال رهف و مشي... 
بعد شويه.. 
ياسين بيفتح الباب ودخل لقي رهف نايمه عالكنبه بيفضل يصحي فيها لحد ما تفوق :
رهف صحيت بدوخه:  اممم انا فين. 
ياسين بخوف:  مالك يا حبيبتي نايمه كدا لي. 
رهف باستغراب:  نايمة ازاي فين جمال و سيدة. 
ياسين باستغراب: جمال مين يا رهف وسيدة دي مش حكايتها خلصت خلاص اي فكرك بيها. 
رهف باستغراب:  جمال عايش يا ياسين وخطفني و قالي انه مثل انه مات عشان يهرب ويتجوز وهربان من حاجه تانيه اه انا متاكدة بس مش فاكره جيت هنا ازاي تاني. 
ياسين برفع حاجب:  رهف انتي بتتخيلي جمال مات خلاص وانتي في شقتك يا حبيبتي اهدي كدا فيكي اي. 
رهف بذهول:  معقول اكون بتخيل بس انا شوفتهم والله. 
ياسين خدها في حضنه:  بيتهيالك يا روحي انا جنبك اهو وبعدين هيا دي المفاجأة يعني. 
رهف بتذكر وفرحه ونسيت موضوع جمال وصدقت انه فعلا حلم:  هات ايدك. 
خدت ايده وحطتها علي بطنها:  هنا في نونو صغنون هيشرفنا كمان شهور يا ياسين. 
ياسين بصدمة : احلفي انتي حامل يا رهف. 
رهف بحب:  اه الحمدلله ربنا كرمنا يا روحي. 
ياسين شالها بحب ولف بيها:  دا اسعد خبر في حياتي كلهاااا انا هبقا اخيرا اب هيييييي. 
ضحكت رهف وباست خده.. 
عند يوسف.. 
نفين كانت قاعده بتشرب القهوة بصمت.. 
يوسف دخل ومعاه بوكيه ورد:  احم نوڤة قلبي وحشتيني 
لارد.. 
يوسف قعد قدمها بحنان:  انا اسف يا نور عيني عشان زعلتك مني حقك عليا والله العظيم. 
لارد.. 
يوسف بحب:  للدرجة دي زعلانه مني ومش عاوزة تردي عليا حتي. 
نفين بسخرية:  واكتر من كدا يا يوسف انت زعقت لي وكان ناقص تمد ايدك عليا .. كل ده عشان غيرانه عليك من واحدة بتلف عليك و الف مرة اقولك اطردها وانت ولا هنا حابب تشوف رميت البنات عليك وعاجبك دا والف مرة اقولك بتتدلع وتعمل حركات زبالة عشان تقرب لك وانت بردو مش مصدق وفي الاخر تزعق لي كان ناقص اي تاني ها. 
يوسف بهدؤء:  عندك حق بس انا مشوفتش حاجه وحشة من كل اللي بتتكلمي عنها دب هيا بس غيرتك عليا عمياكي شويه يا نفين وبعدين انا بحبك انتي وعاوزك انتي و انتي مراتي وهتكوني ام عيالي مستقبلا. 
نفين بغضب:  بردو بتدافع عنها يا يوسف. 
يوسف بهدؤء:  وطي صوتك عيب كدا يا نفين. 
نفين بغضب:  تمم هوطي صوتي روح للسنيورة بتاعتك اشبع بيها. 
يوسف بغضب:  الزمي حدودك انتي زودتيها اوي بقي وانا ساكت انا سايبلك البيت بحاله وماشي وسعي. 
مشي و هيا دموعها نزلت بحزن... 
بعد شويه.. 
رهف بهدؤء:  بصي يا نفين انا سمعتك للاخر بس انتي غلطانه عصبيتك زيادة اوي علي يوسف واي راجل مبيحبش التحكمات والغيره الاوڤر دي ...  الكل عارف انه بيحبك انتي وجه يصالحك علشان ميسبكيش زعلانه كده فا بعد كل ده  تقومي تكسري خاطره كدا ؟
نفين بحزن:  طب اعمل اي يا رهف ما البت ملزقة اوي واستفزتني. 
رهف بابتسامة:  فين ثقتك في نفسك يا نيفين ؟ خليكي  واثقه أنه بيحبك وان مهما لفت عليه الف واحده مش هيعبرهم ويفضل يحبك انتي ....  وبعدين روحي صالحيه هتلاقيه في المكتب مينفعش تسبيه اكتر من كده يا نفين. 
نفين بتفكير:  عندك حق انا هلبس واروح اصالحه شكرا اوي يا مرات اخويا انتي يا قمر. 
رهف بابتسامة:  انتي اختي يا بت يلا انجوووي. 
قفلت معاها و قامت لابست ونزلت تروح ل يوسف.. 
بعد شويه.. 
في مكتب يوسف.. 
يوسف كان قاعد سرحان و ايد بتتحط علي كتفه:  يوسف. 
يوسف لف ليها بصدمة من هدومها المكشوفة زيادة:  اي المنظر دا يا سارة وبعدين بتعملي اي الساعة دي وممشتيش معا  الموظفين ليه زي ما مشيوا.؟
سارة بدلع: شايفاك زعلان ومخنوق من وقت ما جيت قولت استني لحد ما يمشو علشان اصالحك واهون عليك. 
يوسف بجمود:  اطلعي برا يا سارة عيب كدا. 
سارة بخبث ودلع:  لا مش عيب .. الصراحه يا يوسف انا بحبك .. جرب مش هتندم اسمع بس. 
يوسف وقف بغضب:  برااا ومش عاوز اشوف خلقتك هنا تاني وو... 
قطعت كلامه لما حضنته وباسته وهو اتصدم ولسه هيبعدها لاقى نفين بتفتح بابا المكتب 
نيفين بصدمه :

تعليقات