رواية امل ومحمود الفصل الرابع 4 هي رواية رومانسية بقلم الكاتبة أمل بكر، تجمع بين "أمل" الفتاة التي تتمسّك بالنور حتى في أحلك الأيام، و"محمود" الرجل الذي تعلّم أن يخفي ضعفه خلف ملامح ثابتة لا تهتز… لكن وجودها يقدر يغيّر كل موازينه.
رواية امل ومحمود الفصل الرابع 4
-سيبني الله انت مين؟!!
بعد الشاكت بعنف وكان هو محمود
-انت بتعمل اي !
قرب تاني وهو بيحط الشاكت فوق دماغي وبيزقني للعربيه هو فاكر نفسه السوبرمان بتاعي ولا اي !!!
فتح الباب وقالي ،
-ادخلي
-لا طبعاً مينفعش
-ادخلي دلوقتي بس علشان الشتا
دخلت وانا متلجه الصراحه قولت اول لما تبطل مطر هنزل علطول
ركبت وانا عماله انفخ في ايدي من الساقعه
-قولتلك هتاخدي برد
عطست،
-عادي انا بحب كده
-ايوا بس هتتعبي
-بصتله وضحكت
-في اي ؟!
-شكلك بيضحك وانت متغرق
-هاا وانت عامله شبه الفار المبلول
-وانت شوفت الفار مبلول فين معلش!!!
-قدامي اهو
بهمس وانا ببص علي السما وهي لسه بتشتي ،
-غتتت
بصتله تاني ،
-ادعي بحاجه انت عايزها
فضلنا ساكتين عشر دقايق لقيت الدنيا بطلت مطر وكأن كان فيه حرب وخلصت بنصرنا
-شكراً علشان انهارده
-علي اي ؟
-علشان الولد الي ضايقني وانت طرده
-الشكر لله مفيش حاجه
هزيت راسي و فتحت الباب ونزلت لقيت دكتور ياسر طالع من الكليه وهو جاي عليا اتكلم باستغراب ،
-انتي كنتي راكبه العربيه مع محمود؟!
بصتله باستغراب من سؤاله ،
-اه علشان المطر
بعصبيه،
-ازاي يعني تركبي معا
بدهشه من تدخله وطريقه كلامه ،
-معلش حضرت..
قاطعني محمود وهو بينزل من العربيه وبيقرب مننا
-في اي ياياسر ؟!!
بصله بغيظ،
-هي كانت راكبه معاك لي يامحمود؟!
-ياسر اهدي مفيش حاجه الدنيا كانت بتشتي وانا قولتلها تقعد في العربيه معمل لما للدنيا تهدي
قرب عليه بهمس ،
-يعني مفيش حاجه بينكو؟!
وهو بيغمض عينه بضيق،
-لا مفيش حاجه ودي مش طريقه تتكلم معاها ياياسر
بصتلهم باستغراب علي الحديث الي ملهوش قيمه بالنسبالي كنت همشي وقفني دكتور ياسر
-انسه امل
لفتله ببرود ،
-نعم
-انا مكنش قصدي اكلمك كده يعني انفعلت
-حضرتك انفعلت لي اصلاً عموماً مفيش حاجه
-تمام تحبي اوصلك ؟!
محمود سمع اقتراحه وضغط علي ايده بضيق
-حضرتك دكتوري وانا مليش تعامل مع راجل غير بحدود فااسفه مش انا الي في دماغك
-تمام انا بحترم النوع ده جداً
-تمام ربنا يعينك
مشيت وانا بضحك علي جملتي طلعت مني بتلاقئيه
ياسر باستغراب،
-ربنا يعيني!!
محمود قرب وهو مبتسم،
-اي مالك
-شكلها مش سهله
بضيق من كلامه ،
-وانت عايزها سهله لي؟!
-هو انت نسيت قولتلك اني معجب بيها
-ايوا اه طب انا هروح عايز حاجه
-لا
روحت البيت وغيرت هدومي وروحت لماما المطبخ احكلها الي حصل
-خلي بالك من دكتور ياسر ده
-ده علي اساس دكتور محمود ده اي !!
-لا مش كده يعني بس ياسر بيسألك بمناسبه اي يعني؟!
-مش عارفه انا استغربت طريقته ولا كأني خطيبته
-اه صح فكرتيني يوم الجمعه الجايه ان شاء الله هنروح نتقدم لاخوكي
بفرحه ،
-بجد اخدو معاد
-لسه ابوكي هيكلم ابوها انهارده
-طب هلبس اي
-اي حاجه من عندك
-لا طبعا عايزه اجيب حاجه جديده
-قولي لابوكي يديكي فلوس
-ماشي بابا حبيبي هيديني عادي
-ايوا ياختي حبيبه ابوكي انتي
باب دخل المطبخ
-شكلي جيت في وقت مش مناسب
ضحكت،
-ده الوقت المناسب جداً كنت خطاب منك فلوس
وهو بيلف ويرجع،
-مش انا قولت وقت مش مناسب
ضحكت،
-يابابا بقي
حط ايده في جيبه ومدلي ايده ،
-خدي ياختي عارفك زنانه
ماما،
-ماشاء الله الفلوس بتطلع بسرعه اهي اشمعنا معايا معلقه
بمشاكسه،
-نصيبك بقي هتعترضي
-لا والله !!
-لا ياحبيبتي مفيش حاجه تغلا عليكي
-حبيبي كفايه وجودك روح غير معمل لما احط الاكل تعالي ياامل ساعديني
ابتسمت وانا بشوف تحولها وازاي بابا قدر يبسطها رغم انه معملش حاجه غير انه قالها مفيش حاجه تغلا عليكي فهمت هنا ان الكلمه بتفرق وكتير جداً
حطيت الاكل وعبدالرحمن اجي وبدائنا ناكل واحنا بيتكلم اننا هنروح يوم الجمعه وهنبدء نجيب تجهيزات اي كنت مبسوطه جداً ودعيت ان ربنا يباركله في حياته الجديده
سيف اخو محمود وهو في تالته ثانوي اتكلم بغمزه وهما قاعدين علي السفره مستنين ابوهم علشان يبدئو اكل ،
-اي شايفك مبسوط انهارده
-ياشيخ اعوذ بالله عليك سيبني اقعد حبه رايق
امه ضحكت ،
-صحيح سيب الولا اما صدقنا
-اي ياماما هو انا مبضحكش ابداً
-الصراحه لاء
اخته خديجه في سنه تالته اعداي ،
-اي سر الرواق ده بقي
-مش كده ياجدعان والله مافي حاجه
ابوه وهو بيقعد علي الكرسي ،
-مش معقول محمود بياكل معانا
ضحك،
-في اي ياجماعه مش للدرجه
بدئو ياكلو وكل واحد يفتح موضوع
خلصو اكل ودخل اوضه هو ويوسف مع بعض
-ممكن تسبني اقعد مع نفسي شويه
-اوضي ياعم زي ماهي اوضك
-اخرس متفكرنيش
-ده ليك الشرف ياسطا
-ياسطا انت عارف اني دكتور يالا انت !!
-دكتور اي اسنان ولا باطنه هعههه
حدف عليه المخده ،
-دمك زفت يالا
خلصت اكل ودخلت اوضي مسكت موبايلي لقيت رسايل من الجروب
وساره بتقول ان جايلها عريس وهيجي يوم الجمعه وعايزنا ضحكت بفرحه وكتبت
-مبروك ياسرسوره ياحبيبي
=اخويا برده يوم الجمعه هيروح يتقدم
كله باركلي وساره اكدت اننا نيجي كلنا
كتبت،
-ساره هحاول اكيد لو عرفت هجيلك
ساره ،
-ان شاء الله ياحبيبتي هستناكي
قفلت معاهم ولقيت رساله من الجروب كانت من دكتور محمود ،
-محدش يتأخر بكره في سيكشن مهم
نمت و صحيت تاني يوم علي صوت ماما وهي بتصحيني
-اي ياماما مش عارفه انام
-الساعه ١١ بازقته
قومت وانا بجري علي الحمام
-هيييي بتهزري مصحتنيييش لي يامامااا
-مانا صحيتك اهو
غسلت وشي بسرعه وطلعت وانا بفتح الدولاب
-اتأخرت جامد اوي
لبست وجريت وانا بلبس الكوتش علي السلم
ركبت تاكسي بسرعه ونزلت اجري وقفني دكتور ياسر بقلق ،
-في حاجه ولا اي ؟
بنهجان،
-اتأخرت علي المحاضره بعد اذنك
خلصت كلامي وانا بكمل مشي بسرعه
خبط علي الباب وفتحته وانا مرعوبه من رد فعله ومش قادره اخد نفسي من الجري
-احم ممكن ادخل
بحده،
-اي الي اخرك؟!
بتوتر ،
-اسفه راحت عليا نومه
-اتفضلي ادخلي واخر مره محدش بيدخل بعدي مفهوم للكل
دخلت وانا مش مصدقه انه دخلني اصلاً
جيت اقعد جمب شاب وقفني صوته،
-تعالي اقعدي هنا
روحت قعد في البيدچ الاول زي ماشاور وانا مضايقه جداً لاني مبحبش اقعد قدام
كنت حاسه اني متوتره وهو عمال يبص عليا وهو بيشرح قولت طبيعي اي مدرس ولا دكتور بيبص علي الي قدامه
واخيراً المحاضره خلصت طلعت ولقيت ياسر واقف علي الباب تجاهلته لقيته بيقف قدامي ،
بابتسامه،
-المحاضره كانت كويسه ؟!
بضيق ،
-كويسه شكراً
بتوتر ،
-طب ممكن نشرب قهوه مع بعض
-قولت لحضرتك ان م…قاطعني صوت محمود من ورايه وهو بينده علي ياسر
-طب بعد اذنك
مشيت وانا بحمد ربنا انه خلصني منه
-في اي يامحمود
-اي كنت عايزك في سؤال في الورق
بص علي الورق ،
- اي يامحمود مانت عارف لي بتسألني
-عادي قولت أتأكد منك
بفضول ،
-انت كنت بتكلم امل في اي ؟!
بابتسامه،
-كنا لسه هنشرب قهوه مع بعض وكنت هعزمها علي خطوبه اختي بكره في كافيه زمرد وانت كمان تعالا
-امم ان شاء الله
-هروح انا الحق اقولها
-ماشي
كنت لسه هطلع من الكليه لان مكنش ورايه غير محاضره واحده
-انسه امل
وقفت وانا بلف بضيق،
-نعم!!
-كنت عايز اعزمك بكره ان شاء الله علي خطوبه اختي في كافيه زمرد علي البحر
-مبروك بس ممكن معرفش اجي
-لي كده انا ممكن اجي اخدك
-لا طبعاً مينفعش طب خلاص هشوف ولو عرفت هاجي
بابتسامه ،
-كويس جداً هستناكي تمام
بصيت جمبي لاقيت محمود معدي وهو بيصلنا بضيق لف وشه وانا قولتله تمام وطلعت شوفته وهو بيركب العربيه ومشا بسرعه فضلت اتمشي شويه لقدام لقيت كافيه شكله قديم بس فيه ناس وشكله مريح دخلت وقعد وطلبت قهوه وفضلت ابص علي المكان بابتسامه
ببص لقيت محمود طالع من جوه الكافيه ومعاه راجل كبير
-بس انا مش عارف مالي اضيقت لي؟
بابتسامه وهو بيطبطب علي ضهره،
-شكلك حبيتها
-لا مش ل
وقف كلامه لمًا لاقها قاعده وبتبصله بدهشه
-ثواني ياعم محمد راجعالك
-خد راحتك
قرب منها باستفهام،
-انتي جايه ورايه لي؟!
باستغراب ،
-وانا هاجي وراك لي دي شغلتك انت
-لا والله وسيبتي ياسر والحديث الشيق ومشيتي
فهمت انه قصده لما شافنا وهو طالع استغربت هو بيضايق لي منه ومعلق عليه كده لي
-ياسر مين وبتنجان مين وبعدين انت لي كل شويه تجيب سيرته !! وانت بتكلمني لي اصلاً
بص انا قايمه وسيبالك المكان كله
-استني بس هو كان بيقولك اي ؟
بصتله باستفهام وانا ببصله
-اقصد يعني كنتو بتتكلمو في اي
-هو كده السؤال فرق !!
-بالنسبالك اه
-ده ازاي
بهمس ،
-الغباء يعني
-نعم بتقول اي
-المهم دلوقتي هو عزمك علي الخطوبه
-اي ده وانت عرفت منين
-علشان عزمني سهله يعني
-طب كويس انك عرفتني علشان مجيش
-لي كده بس ده حتي ياسر يزعل
-متخلنيش اشتم ياسر ده كمان
-لو سمعك هيزعل خدي بالك
-مايزعل يعم هو كان من بقيت اهلي
بخبث،
-تقصدي انه مش فارقلك ؟!
-وهيفرقلي لي وبعدين انت اي الي يخصك في كده!!
بتوتر وهو بيبص لعم محمد وبينهدله قرب عليهم اتكلم ،
-عم محمد دي طالبه متشرده عندي في الكليه
ابتسم وهو بيبصلي وانا بصيت لمحمود بضيق
-ازيك يابنتي المكان نور والله
-شكراً ياعمو بنورك
-المكان هنا تحت امرك
باعجاب ،
-هو بتاع حضرتك ؟!
-ايوا انتي امل مش كده؟!
بدهشه ،
-ايوا حضرتك تعرفني !!!
محمود بيبرقله وهو بيتكلم ،
-عم محمد في حد بينده عليك
-طيب ماشي هرجعلكو
بصتله بغيظ،
-بقي بتقول عليا متشرده
-طلعت بتلاقئيه بقي
-لا والله وهو عمو عرف اسمي ازاي
بلاعبكه،
-وانا اي الي عرفني هتلاقي قالها صدفه
بعدم اقتناع ،
-صدفه!!
-انتي عرفتي المكان ده ازاي
-معرفش كنت ماشيه لقيته قدامي
-امم
-انا ماشيه بقول لعمو السكر اني مشيت
-راحه فين
-نعم!!
-اقصد يعني ان عم محمد هيزعل استني لما يجي
-همشي هجيله تاني اكيد
بصلها وهي طالعه فاق لما عم محمد قعد قدامه
-شكلها محترمه فعلاً
بصله بعتاب ،
-كده كانت هتفهم اني بتكلم عليها معاك
-وعرفت؟!
-لا قولتلها انك قولت اسمها صدفه
-ياعم كنت اعترفتلها وخلاص
-مفيش حاجه اقولها ياعم محمد
-ازاي بس عنيك بتقول غير كده بلاش تضيع الفرصه ياحبيبي
وهو بيلعب في كوبايه المايه ،
-بس زميلي شكله بيحبها وقالي
-وهي اي ؟!
-شكلها لاء يعني مش معجبه حتي مظنش
-طب وانت بتحس بايه لمًا بيكلمها
بضيق ،
-بحس اني عايز امسكه ادعكه
ضحك،
-كل ده ومش عارف لو كنت بتحبها
-هي صغيره مظنش انها توافق
-جرب حظك سيبك من المبررات الفاسكو دي
بصله بلخبطه،
-طب وزميلي ده هكون في نظره اي مش خنته!!!
-خنت مين ياعم هي مراته
-بس ياعم محمد بالله عليك متقولش مراته دي
ضحك بصوت عالي
-بتضحك علي اي؟
-اصلك حمش اوي
-ايوا طبعا مش هتبقي مراتي
رفع حاجبه ،
-اي التغير ده بس تعرف مفيش احسن من النطه دي خليك مكمل
ضحك،
-انا بقول كده برده
-ربنا يسهلك امرك ياحبيبي
-يارب ياعم محمد ادعيلي
-حاضر ياحبيبي
وصلت البيت وانا عامله افكر محمود بيضايق لي من ياسر ولي بيسألني الاسئله دي وبيبقي عنده فضول
دخلت اوضي وغيرت
-بس انا مش عايزه اروح علشان دكتور محمود ده رايح
ماما،
-وانتي مالك وماله بس
-معرفش بيضايقني
-هو حد بيعرف يضايقك ده انتي تزهقي بلد
-لا والله
-روحي وسيبك منه
وانا بضيق عيني،
-صح وانا مالي بيه اصلاً طب دلوقتي عايزه اجيب فستان
-انزلي هاتي
-مش هتنزلي معايا
-لا مش قادره شوفي حد من صحابك
قومت كلمت العيال في الجروب ومكنش فيه غير ريم الي فاضيه اتفقت معاها ونزلنا جبت فستان فستقي والطرحه نفس اللون شكله تحفه ورقيق جداً
-شكراً بجد ياريم
-علي اي بس احنا اخوات واكيد في يوم انا كمان هحتاجك
حضنتها،
-حبيبتي ياريموو
روحنا وانا مبسوطه كان بكره الخميس قولت مش هروح الكليه وهروح علي الخطوبه علطول
نمت وصحيت تاني يوم صليت ورتبت وفضلت اعمل مسكات لغيت معاد الخطوبه لبست الفستان ولبست الطرحه واي بقي السكر ده
بهمس لنفسي وانا ببص في المرايه،
-تحفه وربنا
نزلت بعد لما عرفت ماما قولتلها تيجي معايا ولكنها مكنتش فاضيه ركبت تاكسي ونزلت في المكان وانا محرجه جداً من اني معرفش حد قعد علي تربيزه فاضيه والمكان كان تحفه الصراحه كان علي البحر وجو ليلي جميل قاطع شرودي صوته وهو بيقعد قدامي
-مش علي اساس مكنتيش جايه !!!
بصتله وكان هو لابس قميص ابيض وبنطلون اسود وشكله جميل
قاطع شرودي وهو بيشاور بايده قدامي ،
-عرفت اني حلو
بصتله ببرود وباحراج من شرودي ،
-مكنتش ببصلك اصلاً وبعدين انت بتقعد معايا لي ؟!!
-اه حوله يعني
-احترم نفسك
-خدي بالك انا ممكن اسقطك في اعمال السنه
قلبت عيني بملل ،
-انا قرفت من اعمال السنه مش عايزها
-هتسقطي
-احسن برده
-بايعه يعني
-بقولك اي ممكن تسبني في حالي
-مانتي حالي
-نعم ياخويا
-اقصد مفيش غيرك اعرفه هنا
-طب مانا كمان معرفش غيرك بس مش عايزك تقعد معايا
-حلو اوي خليكي متعرفيش حد غيري
-خد بالك ان…
قاطعني بابتسامه ،
-اي هتسقطيني ؟!!
ضحكت بتلاقئيه وهو ضحك
قاطعنا ياسر وهو بيقرب علينا بابتسامه،
-ازيك ياامل مبسوط انك جيتي نورت يامحمود
ردينا عليه ولاحظت من نظرات محمود الي فيها حده
والخطوبة بدأت وكانت جميله وهاديه بعد ساعه لقيت ياسر بيقرب مني وكان محمود علي وضعه واقف جمبي او قاعد جمبي برده
-امل ممكن تيجي اعرفك علي امي
معرفتش ارد اقوله اي وحسيت اني متلخبطه
بصيت علي محمود الي اتكلم
-معلش ياياسر لازم نروح ام امل كلمتني وقالت اوصلها دلوقتي حالاً
مستناش رده ولقيته بيبصلي باني امشي قدامه ومشيت فعلاً معرفش ازاي حسيت باني مغناطيس بس فرحت بانه انقذني من الوضع ده
وقفنا قدام عربيته اتكلمت باستغراب ،
-لي كذبت وقولت كده
بضيق ،
-يعني اسيبك تروحي تسلمي علي امه وبعدين يروح يتقدملك
-هو مين ده دكتور ياسر ؟!!!
-امال مين غيره.. امه الي هتتجوزك
ضحكت ،
-لا مش كده بس هو كان عايزني اسلم علي امه عادي
-مين قالك انه عادي
-ومين قالك انه مش عادي
-علشانه معجب بيكي
-بس انا مش موافقه
-السبب
-علشان مش حابه دلوقتي
-اه يعني عادي ممكن كان توافقي عليه مش كده؟!
-معلش ثواني هو انت مضايق لي؟!
-وانا هاضيق لي انتي شبه اختي وطبيعي هخاف عليكي
-اختك!!! بصراحه كده بقي مش عاجبني الاجابه وحاسك بتكذب لانه بقالك فتره كده و..
قاطعني وهو بيبص في عيني بقوه ،
-لاني حبيتك
وقفت كلامي وانا ببصله بدهشه كنت حاسه ان في حاجه مش طبيعيه وفعلاً اهو طلع بيحبي بس ثواني هو انا قلبي بيدق كده لي !!!
بلخبطه في كلامي ،
-ا ا نا هرو ح
مسح علي شعره بضيق من تسرعه
ندهه عليها بس مردتش مشا وراها
-امل استني الطريق هنا ضلمه هطلع معاكي علي الطريق
مردتش عليه وفضل ماشي قدامي وكل شويه يبص ورا يتأكد بأني ماشيه ورا طلعنا علي الطريق وركبني تاكسي ومشي ضحكت وانا مش فاهمه مالي فرحت لي بس لاء مش معقول اكون كمان حبيته اكيد لاء انا بس فرحت لما قالها فجأة
روحت ونمت علطول وانا بحضن المخده وعماله افتكر كلامه وشكله وهو بيقولها
صحيت تاني يوم وماما بتزغرط قومت بكسل وانا بسأل
في اي ،
-شكل الفرحه هتبقي فرحتين
روحت غسلت وشي ورجعت لماما وانا بسأل باستفسار،
-في اي ياماما فرحتين اي الي بتقولي عليها ؟!
-في عريس اتقدملك واخوكي هيروح يتقدم انهارده وكده بقو فرحتين
بفضول ،
-مين محمود؟!!
-لا اسمه ياسر
بصدمه ،
-مين!!!! لا طبعا مش موافقه
-لي يابنتي كده ده شكله غير لما حكيتي خالص
-نعم هو انتي شوفتي
-لا ابوكي قالي انه محترم وانسان خلوق
-خلوق ولا مش خلوق بقي ده لنفسه
-بت تعالي هنا هو انتي كنتي عايزه محمود ؟!
بتوتر. ،
-وانا هكون عايزا لي
-امال لي حسيتك فرحتي وانتي بتسالي ان كان هو
-عادي ياماما انا فكرت هو
-ولو كان هو كنتي وافقتي ؟!
اي السؤال ده بقي لا فعلاً في المرمي اقول اي دلوقتي هل فعلاً كنت هوافق
وانا راحه اوضي بتوهان،
-معرفش ياماما
قعد علي السرير وانا سرحانه ومكنتش اتوقع ان دكتور ياسر يتقدم حسيت اني متلخبطه ومعرفش انا عايزه اي فعلاً دكتور ياسر محترم ولكني مش حابه ومحمود معرفهوش كويس بس بحس معا اني مرتاحه عكس دكتور ياسر يوووه بقي يارب وديني للطريق الصح فوقت علي صوت عبدالرحمن وهو بيندهلى
-عايز اي
بتوتر وهو بيلف حوالين نفسه ،
-البس ده ولا ده ؟!
=ولا انزل اجيب حاجه تانيه
ابتسمت وانا بقرب وبمسك قميص ابيض ،
-اهدي كده ده لسه جديد وشكله جميل البس ده
علي البنطلون الرمادي ده
-طب اطلعي خليني اجرب
طلعت وندهه عليا تاني ودخلت
-واوووو تحفه
وهو بيبص في المرايا ،
-بجد حلو
-اه والله جميل جداً
باس راسي وجري علي الباب ،
-انا هروح احلق شعري بسرعه
ضحكت،
-استني هتروح بالطقم ؟!
رجع تاني للاوضه وقفل الباب في وشي علشان يغير
طلع في ثواني ونزل
روحت اجهز نفسي لغيت لما اجي الليل وبدائنا نجهز
ماما ،
-يلا ياجماعه هنتأخر علي الناس
طلعت من اوضي وانا لابسه فستان نبيتي وطرحه بيضا
-انا خلصت
عبدالرحمن ،
-وانا كمان خلصت
بابا ،
-يلا بينا
-حطيت برفيوم ياعبود
-اه حطيت
قربت عليه وانا ماسكه ازاره البرفيوم وبرش عليه،
-حط تاني كل ماتكتر كل اما توافق اسرع
بابا وعبده ضحكو
ماما،
-خلاص يابت هتخنقي
بصلتها بشر،
-انتي هامك علي ابنك مش كده!!
-امال هيكون همي عليكي يعني
-شوفت يابابا محدش بيحبني
بابا وهو بيحضني ،
-لا ياحبيبت قلبي انتي السكره بتاعتي
ضحكت وانا ببص لماما لاغظاتها
-طب يلا بابتاعت ابوكي
نزلنا ووصلنا وبدأنا نسلم علي مامت العروسه ودخلنا الاوضه علشان الرجاله قاعدين
ماما العروسه ،
-سلميي ياساره علي ام عبدالرحمن
بصيت بدهشه وكانت ساره صحبتي
صوت بفرحه وانا بحضنها ,
-ساره هو انتي
ضحكت بدهشه ،
-هو اخوكي
-ايوا
فضلنا نتكلم لغيت لما ندهو عليها طلعت وشويه وودعناهم ومشينا
-ولا ياعبده تعرف انها صحبتي
وهو بيشدني من دراعي.
-بتهزري ومقولتيش لي
-ياعم لسه عارفه دلوقتي بس تعرف اختارت صح ساره دي بنت جدعه ومحترمه
بابتسامه،
-وحلوه
رفعت حاجبي بشويه غيره،
-وانا اي !!
-ياستي قمر وستين قمر
ضحكت بتصنع الكسوف،
-حبيبي ياعبود
-بالله عليكي بلاش عبود دي
-دي جميله ده انا حتي هقولها انك بتحب عبود جداً
-وربنا هموتك ياامل اوعك
-خلاص محدش غيري هيقولك عبود حلو كده
-مش حلو خالص ابعدي عن وشي
ركبنا عربيه عبدالرحمن وبابا اصر اننا نتعشا بره بالمناسبه الحلوه دي خرجنا وانبسطنا واليوم كان لذيذ خالص وقف لحد لما بابا قال واحنا مروحين في الطريق
-اي ياامل امك قالتلي انها قالتلك علي العريس رائيك اي؟!
بتوتر في نبرتي ،
-بصراحه انا مش مرتاحه لدكتور ياسر هو محترم وكل حاجه بس يعني مش متقبله
-طب ماتفكري وتشوفي وتجربي
ماما انقذتني ،
-خلاص ياعبدالله بلاش تضغط عليها سيبها علي راحتها
بابا،
-يعني اقوله لاء
بارتياح انه اقتنع،
-ايوا يابابا
عبدالرحمن بمرح،
-اي ياجدعان دي لسه طفله علي الكلام ده
بصتله وانا برفع حواجبي،
-طب ماساره قدي ياسكر
بابا ضحك وهو بيقول ،
-مش سهله البت دي
رديت،
-ايوا يابابا عيب عليك
عبد الرحمن ،
-بت صعبه
روحنا وكل واحد دخل اوضه يرتاح وانا محتاره اروح بكره الكليه ولا لاء نمت علي نفسي وانا بفكر وصحيت تاني يوم وانا بقفل المنبه لبست ونزلت وانا تايهه ومش عارفه اعمل اي لو ياسر كلمني
دخلت الكليه وانا بدور بعيني عليه ولقيته قاعد علي التربيزه الي بقعد عليها ديماً روحت قعد وانا عامله نفسي مش واخده بالي منه
رفع عينه من علي الورق وهو بيبصلي،
-قاعده معايا لي !!!
بصتله وانا عامل نفسي لسه واخده بالي منه ،
-مخدش بالي انا متعوده اقعد هنا
مردش عليا وقام راح قعد علي تربيزه تانيه
استغربت تصرفه وانا مضايقه
لقيت ياسر جاي عليا فهمت انه هيسألني علي رائي
بابتسامه ،
-ازيك
-بخير
-مردتيش عليا رائيك اي ؟!
-تقصد في الي قولتو لبابا
-ايوا بالظبط
-انا عرفت بابا وهو هيقولك
-طب اي؟! بصراحه انا مستعجل
-بابا هيعرفك بس انا مش مستعده لحاجه دلوقتي
-طب تعالي نجرب
بضيق من اصراره قمت وقفت ،
-اسفه يادكتور انت سألتني عن رائيي وانا قولتلك بعد اذنك
-طب استني بس
مستنتش ومشيت بصيت علي محمود لقيته مركز في الاوراق اضيقت جداً ومشيت وانا متعصبه معرفش من اي
ياسر قام وراح قعد جمب محمود واتكلم بضيق،
-رفضت
-نعم؟!
-امل رفضت ارتباطنا
-امم
-مش عارف اعمل اي
-انت شايف انها ممكن تقبل لو اصريت
-مش عارف اظن ممكن
-بس مش بالعافيه
قام مشا وهو مضايق
ومحمود خبط التربيزه بعصبيه والكل بصلو باستغراب مسح علي شعره وقام طلع بره الكليه خالص وركب عربيته ومشا
وانا كنت شايفا وهو بيطلع بره الكليه مودي اتقلب ومبقاش عندي نفس احضر المحاضرات ومش فاهمه انا مالي مضايقه من تغيره لي
وانا ببرق بعد بعد لما فهمت اتكلمت بهمس لنفسي،
-معقول زعل علشان ياسر اتقدم ايوا اكيد هو الموضوع كده
في الكافيه
-انا حاسس اني مش قادر اتنفس
عم محمد وهو بيضبطب علي ضهره،
-اهدي طيب مش هي رفضت
-انا خايف لو هو اصر ممكن توافق !!
-مظنش لو كانت حابا من الاول اكيد كانت وافقت
مسك راسه بارهاق،
-انا شايف اني ابعد علشان مش هقدر اشوفهم مع بعض
-ياحبيبي بلاش تتوقع الوحش ماهي يمكن كمان بتحبك
وهو بيقوم بتوهان ،
-مش عارف ياعم محمد
-محمود
وقف ولفله
-استعين بالله وان شاء الله خير والله
ابتسم بهدوء وهو بيهزله راسه
طلع ورجع للكليه ولاقهم واقفين وبيتكلمو غمض عينه بضيق وهو رايح مكتبه
ياسر،
-انا اسف ياامل لو ازعجتك
-لا مفيش حاجه
-انا عرفت ان محمود بيحبك
بتوتر،
-عرفت ازاي
-من نظراته ومن ضيقه وانا بتكلم معا عنك
سكت وهو اتكلم تاني
-اظن اني كنت معجب مش اكتر يعني فتره وخلاص
ومتقلقيش انا هعرفه كده برده
بلخبطه،
-هو مفيش حاجه مابنا علشان تعرفه يعني وعموماً حصل خير
قولت كلامي ومشيت وهو كمان مشا وراح مكتب محمود
محمود بنار وهو بيبص لياسر الي قاعد قدامه،
-خير وافقت ؟!! هتعزمني علي الخطوبه
-لاء مفيش نصيب وكمان كلمتها وقولتلها اني عارف بان محمود بيحبك
بدهشه ،
-مين قالك اني بحبها ؟!
-نظراتك وتصرفاتك واضحه جداً
-طب لي قولتلها كده يعني انت مبقتش عايزها
-لا خلاص كانت فتره مش اكتر
بارتياح اتكلم وهو بيضيق عينه ،
-انت متأكد
-جداً
بفضول ،
-طب وانت لما قولتلها كده قالتلك اي ؟!
اتكلم بخبث وجديه في نبرته ،
-قالتلي ان مفيش الكلام ده وانها مش حاسه بحاجه نحيتك
ضغط علي ايده وهو بيحاول مينفعلش ،
-هي قالتلك كده ؟!!!
-ايواً اظن آنك شوفتنا واحنا بينتكلم
بتوهان ،
-شوفت وانا مش بحب حد شيل من دماغك الفكره دي
بابتسامه شر ،
-ربنا يكتبلك الي فيه الخير ياصاحبي
قام وقف ،
-انا ورايه محاضره انا طالع
بابتسامه نصر ،
-ماشي ياحبيبي
طلع ودخل المحاضره شافها قاعده في البيدچ وسرحانه
بدء يشرح وهو بيتجاهل انه يبصلها ولد وقفه
-دكتور حضرتك اتلغبط في نقطه
مسح علي شعره بضيق،
-طب انا دلوقتي تعبان نكمل المحاضره الجايه
بصتله وهو بيطلع ومستغربه ماله اكيد ياسر قاله اني رفض ماله بقي مضايق لي مش علي اساس بيحبني مش المفروض برده يكون فرحان ولا اي
ده الكلام الي كنت بقوله لنفسي
روحت ونمت علطول ومصحتش غير علي صوت المنبه تاني يوم قومت ولبست ونزلت دخلت الكليه وانا بدور بعيني عليه كالعاده بقيت بحس اني بأمان وانا شايفه
وده احساس مضايقه منه لاني مبحبش اثق في حد
دخلت اول محاضره وكانت لي محمود
شكله زي امبارح مضايق ونظراته مختلفه المره دي فيها تجاهل وب وبرود عايزه اديله بالقلم واقوله مالك بجد ؟!
حاسه ان فيه حاجه و… وخلاص بقي معتش ليه دعوه بيه مكنش كلمه قالها هتعملي بيها زي ياسر ده واحد معجب فتره وخلاص اكيد هو كمان زيه كده
بدء يشرح وانا سرحانه ومفهمتش اي حاجه خلصت المحاضره ومطلعتش استنيت المحاضره الي بعدها
وبعديها روحت وانا عامله اهري نفسي من التفكير ومبقتش فاهمه حاجه
"4”
يتبع…
