رواية امل ومحمود الفصل الثالث 3 هي رواية رومانسية بقلم الكاتبة أمل بكر، تجمع بين "أمل" الفتاة التي تتمسّك بالنور حتى في أحلك الأيام، و"محمود" الرجل الذي تعلّم أن يخفي ضعفه خلف ملامح ثابتة لا تهتز… لكن وجودها يقدر يغيّر كل موازينه.
رواية امل ومحمود الفصل الثالث 3
الباب اتفتح وسمعت صوت بنت طلعت وشي بفضول لقيتها البنت الي كانت كلمتني النهارده قلبت عيني بملل وانا فاهمه دماغها
بصوت رقيق،
-دكتور كنت محتاجه منك تفهمني الشيت الي طلبته
اتكلم وهو بيقعد مكانه علي الكرسي وبص في الساعه،
-فيه محاضر بعد نص ساعه هقول فيها تاني
اتكلمت بنبره رقيقه خلتني عايزه اروح اشدها من شعرها
-طيب شكراً ليك جداً
وهو بيقلب في الورق،
-اي خدمه
طلعت وانا طلعت من ورا الباب بغيظ مش فاهمه سببه
-اي المياعه دي؟!!!
بصلي بعدم فهم،
-نعم
ببرود،
-دي البنت الي هتموت عليك علفكره
ضحك بثقه،
-ماده الطبيعي فاي مكان بروحو يعني
-ثقتك مش في محلها علفكره
-لا والله
-اه والله
-طب اتفضلي بقي اطلعي بره
-طالعه اصلاً
طلعت وانا مش فاهمه مالي مضايقه كده لي
وفضلت ماشيه لغيت الكافيه وقعد وانا مودي مقلوب وافتكرت اني برده مفهمتش لي عمل معايا كده ودخلني
بهمس لنفسي وانا بفكر وعيوني بضيق،
-اكيد يعني بيعمل معايا معروف عادي شكله عايزني ابقي مديونه ليه ابن ال اي
قاطع صوت تفكيري ،
-ده انتي اتهبلتي بجد بقي ؟!
بصتله وكان هو اتكلمت ببرود ،
-هو انت ماشي ورايا
بسخريه وهو بيقعد علي نفس التربيزه وبيحط الورق وادواته عليها ،
-هو انا جاي وراكي بيتكو!!!
دي كليه حضرتك
وبعدين المكتب خنقه قولت اجي في الهوا
برفعه حاجب ،
-والله وقاعد معايا علي نفس التربيزه لي ان شاء الله !!
بص حواليه،
-مش شايفه كلو مليان
-ماتقعد مع اي حد تاني
-استغفر الله دي التربيزه الوحيده الي انتي قاعده عليها لوحدك اكيد مش قاعد من حبي فيكي
بصيت حواليا فعلاً مكنش في غيري الي قاعد لوحده
باستفزاز،
-اهو بسليكي بدل مانتي قاعده لوحدك
بصتله بغضب وحاولت اتحكم في نبرتي علشان متعلاش،
-انا مش لوحدي تمام ومش انت الي هتسليني
خلصت كلامي وانا ببص عليه باحتقار
بصلي وعض علي شايفه بغيظ ،
-طب اتظبتي بدل ماازعلك في اعمال السنه
بغيظ،
-هو انت هتفضل تهددني في اعمال السنه دي !!!
ببرود،
-اه في مانع ؟
ضغط علي ايدي وانا بفكر نفسي انه دكتور ومينفعش ارد مسكت موبايلي علشان الهي نفسي ومتعصبش عليه
بعد نص ساعه قومت علشان المحاضره وهو كان قاعد زي ماهو بيتشتغل في الي معاه
دخلت وكان دكتور جديد اسمه ياسر بديل لدكتور تاني واظن انه صغير واظن كمان انه في التلاتين وطبعاً البنات هتموت عليه وهمسات مابتخلص وانا مش فاهمه ازاي مش بيزهقو بجد بدء يعرفنا علي نفسه وشرح وبصراحه فهمت كان شرحه كويس خلصت المحاضره وطلعت وانا دماغي وارمه قعد علي التربيزه وانا مش قادره امشي حاسه ان هيغمي عليا وافتكرت ان لسه في طريق همشي علشان مفيش موصلات بسهوله قدام الكليه دماغي وجعتني اكتر اتصلت بعبدالرحمن يجي ياخدني
-اي ياامل
-عبودي حبيبي
-خير اخلصي
بترجي،
-ممكن تيجي تاخدني من الكليه !!
-انا في الشغل
-بعد لما تخلص
-لسه ساعه
-مش مهم مستنيه
-اتشليتي ولا اي
-الله واكبر الموصلات نادره قدام الكليه وانا تعبانه
-مالك يختي كنتي بتفحتي في الارض
-خفه ياض يلا اخلص لما تيجي رن اطلعك
-اقفلي يابومه
-قفلت يابورص
فضلت العب في الموبايل لغيت لما يجي ببص صدفه قدامي لقيت محمود قاعد وجمبه الدكتور الجديد بتاع النهارده وشكله كده صاحبه
بس اي ده ماله محمود
بيبصلي كده لي !! ريأكشن وشه كان مضايق
ودكتور ياسر بيكلمه ولكنه كان بيبصلي انا ؟!!
بصيت علي الموبايل وانا بحاول الهي نفسي عن نظراته دي.. عيني بصتله تاني لقيت دكتور ياسر قام بعد اما سلم عليه وبعدين لقيت محمود جاي عليا
اي ده !! عملت نفسي مش واخده بالي
-عارف انك واخده بالك
بصتله بتمثيل الاستهبال،
-نعم !!!
قعد علي التربيزه واتكلم بنبره سخريه،
-معجابينك كتير
بعدم فهم ،
-مش فاهمه انت عايز تقول اي؟!!!
-دكتور ياسر السكر معجب بنابهتك وتركيزك المميز
كان بيتكلم بنبره سخريه علي ضيق
ضحكت من طريقته ومن الكلام ،
-وهو اي الي عرفه بيا
-كان بيديكي محاضره مختيش بالك ولا اي
-اه لا عارفه هو بصراحه شرحه حلو وفهمت بس كله كان مركز يعني مش لوحدي!!!
عقد حواجبه وهو بيلف الكوبايه ،
-معرفش بقي لو حابه روحي اسألي
نهي كلامه بسخريه
ببرود،
-وانا هسأله في اي ؟!!
بسخريه،
-اشمعني انا معجب بيا يادكتور؟!
رفعت حاجبي ،
-طب ماتسأله انت
-نعم!!!
-الله مش انت عايز تعرف اشمعني انا ؟! روح اسأله
بتوتر،
-وانا مالي انتي ولا غيرك
بعدم اهتمام ،
-وانا كمان مالي يعجب ولا ميعجبش!!
بصلي بتساؤل،
-يعني انتي مش هامك؟!
-خالص
هز راسه بتفهم وتلفوني رن وكان عبدالرحمن رديت وقولتله اني طالعه اخد شنطتي طلعت وهو كان قاعد مكانه
"هو"
استغربت ان مش هاممها ومستغرب نفسي اني مهتم وانا مالي بس معجب ولا ميعجبش مش فاهم انا شاغل دماغي علي اي اسكان هي مش هاممها حاجه
قومت اخلص شغلي وبعدين روحت
-اي ياطفله اخبار الشغل اي
باستغراب وانا بركب وبرجع الكرسي لورا علشان اقعد براحتي
-شغل اي ؟!
-الشلل الي جالك فجأة ده بسبب الشغل ؟!
-لا ياخفه دماغي وجعاني ومش قادره امشي
-لو كنت اعرف ان الموضوع كده مكنتش جيت
-لا والله وبعدين انا مش اختك ده المفروض تقولي هوصلك وارجعك يااختي العزيزه
خلصت كلامي بدراما
ضربني علي دماغي ،
-ونبي بلاش شغل الهطل بتاعك ده
-انا هطل ماشي ياعبود
-عبود!!! بقولك اي معتيش تدلعيني تاني
-اي لي ان شاء الله ده حتي عبود جميل وشاب خلوق
باستغراب وهو بيبصلي ،
-مين عبود ده ياختي ماتتظبتي
ضحكت بصوت عالي ،
-انت عبيط يالا…. هو في غيرك عبود في حياتي بس؟!!
-اه بحسب وضحي الكلام
-لا بتعب
-حد قالك ان دمك خلاص قالب للعسل
-لا الصراحه انت اول واحد
-بكذب عليكي وربنا اوعك تصدقي
بصتله بقرف وانا بلف وشي،
-عيل غتت
رجعت بصتله بضحكه،
بس قولي اي الچنتله دي شكلك يهبل
ضحك بغرور،
-اقل حاجه عندي يابنتي
=بتعملي اي يازفته حد قالك اني خطيبك!!!
كنت ماسكه ايده وبصورها
-الله مش اخويا عيوني انزل هات بقي شكولاته علشان انزلها واكتب اخويا حبيب قلبي
-لا لا خليكي في ايدي احسن.. يابنتي مفيش ماديات بين الاخوات
-لا فيه عادي
-حقيره
-متعرفش ماما عامله اي علي الغدا
-كشري
-نعمممم!!! بتهزر صح
ضحك،
-اكيد بهزر لسه عاملا من قريب مش هتعمله تاني علشان عارفه اني مش بحب اكله علطول
بصتله بغيره،
-اه ماانت ابنها حبيبها بتشوف بتحب اي وتعمله لكن انا اكل عيش وجبنه عادي
-والطماطم الي مع الجبنه؟!! ظلمتي الست
بسخريه ،
-لا تصدق كتر خيرها
وصلنا البيت وغيرنا وبابا اجي وبدأت احط الاكل مع ماما وبدأنا ناكل وبعدين قعدنا وطلبهم المعتاد الشاي دخلت عملتلهم وقعد معاهم في الصالون نتفرج علي التلفزون مسكت الموبايل وانا سامعه صوت رسايل كانو صحابي اتكلمنا شويه وكنت مبسوطه حاسه ان احنا مبعدناش وكأننا مع بعض عادي
عبدالرحمن بتوتر،
-كنت عايز اقولكو حاجه ياجماعه
بصينا كلنا بتركيز
بابا،
-خير يابني
اتكلم بشويه لاعبكه
-في واحده يعني شوفتها اعجبت بيها وكنت عايز ان شاء الله نروح نتقدم
بابا بفرحه،
-علي خيرت الله
-اخيراً ياحبيبي يارب ترضي هي بس
ضربني علي دماغي ،
-بس يابومه
ماما بابتسامه،
-ربنا يفرح قلبك ياحبيبي عرفت العنوان طيب علشان نروح نتقدم
-احم لا الصراحه انا لسه شايفها النهارده طالعه من كليه بس بكره ان شاء الله هعرف معلوماتها من الكليه ولو عرفت هاخد رقم ابوها
خلصنا القاعده وعبدالرحمن دخل اوضه وانا جريت ورا وانا بقعد قدامه علي السرير واتكلمت بفضول،
-قولي بقي شوفتها فين وهي كانت بتعمل اي وانت كنت بتعمل اي وخبطها بقي بالعربيه والكتب وقعت ولا اي الحكايه؟!!
-اي كل ده واي الفيلم الهندي البايظ ده!!!
-طب قول طيب اي الي حصل
-مفيش حاجه عادي هي كانت طالعه من الكليه وعلشان كان فيه اشاره مرور وكنت واقف علشان كده اخد بالي كانت محترمه ولبسها كمان فاحسيت ان…
بصلي باستغراب وانا مسهمه وبضحك
-انتي بتضحكي كده لي ياهبله
بتكشيره،
-الله كمل ياعبود وقفت لي
ضحك،
-شكلك عبيط بكلمك بأمانه
كمل وهو بيشد البطانيه عليه
-وبعدين انا بحكيلك لي
وانا بشد البطانيه من عليه ،
-والله ماانت نايم غير لما تحكي قوم وبطل غتاته يلا
وبعد زني رجع يكمل
-حسيت اني عايز اتجوزها وعايزها ليا خلاص ياست امل ممكن انام ؟!!
ضحكت بفرحه،
-ايوا بقي علي المحن لولووووولي
كتم بوقي،
-يخربيت صوتك
شيلت ايده،
-شوفت ياعم وشي حلو ازاي لما قولتلك تيجي تاخدني
-بصراحه اول مره استنفع بحاجه بسببك
وبعدين اقفلي الموضوع لغيت لما يتم الله واعلم
بضحكه،
-ان شاء الله خير ياعبود وبعدين ده انت اول لما شوفتها عايزها ليك وان شاء الله لو هي خير هتبقي ليك
خلصت كلامي بغمزه
-ماشي يافنانه يلا بقي سيبيني انام
-ماشي
وانا واقفه علي الباب اتكلمت بصوت عالي ،
-تصبح علي خير ياعرررريس
حدف عليا المخده ولكني قفلت الباب بسرعه
روحتي اوضي واحساس الفرحه جوا قلبي كدهو بجد فرحانه جداً وعماله ادعي ربنا يتممله علي خير ويجعلها زوجه صالحه يارب
نمت علي نفسي وانا عماله افكر هلبس اي في الخطوبه
ايوا عارفه ان لسه وقت ولكني بحب افكر من بدري
صحيت تاني يوم علي المنبه وكالعاده ملحقتش اشبع نوم صحيت وانا دماغي وجعاني دخلت الحمام ورجعت افتح الدولاب سمعت ماما بتقول ،
-تقلي هدومك الجو ساقعه بره
ضحكت بفرحه وانا باخد الكوت البيچ وتحته بيزك اسود وطرحه وشنطه سودا وشوز ابيض
لبست وانا مبسوطه وشكل انهارده الجو تحفه عشقي بجد
وانا بفتح الباب ،
-انا نازله ياماما
-ماشي متتاخريش طب استني اجبلك سندوتش
-لا لا يدوبك الحق اركب
-في رعايه الله ياحبيبتي خلي بالك من نفسك
-في رعايه الله وحفظه حاضر
نزلت وركبت تاكسي طبعاً انا مش غنيه بس علشان مفيش مواصله غيره وصلت ونزلت ولقيت دكتور ياسر لسه هيدخل الكليه اول لما شافني وقف مشيت ولسه هدخل وقفني بابتسامه هاديه ،
-اخبارك
بصتله باستغراب و رديت بهدوء،
-بخير شكراً لحضرتك
بنفس الابتسامه وتوتر حسيتها في صوته ،
-انا وراكي المحاضره الاوله
-ايوا عارفه معلش هدخل بعد اذنك
وهو بيشاورلي ،
-اه طبعاً اتفضلي
سمعت صوت جاي علينا ونبرته عاليه ،
-اي ياحبيبي
حضنه ياسر،
-عامل اي
بادله الحضن وهو بيبصلي ومفهمتش بيبصلي بضيق كده لي
-بخير وانت
-بخير
مشيت انا وروحت قعد في الكافيه كان لسه عشر دقايق علي المحاضره
-في حاجه ولا اي كنت واقف لي كده؟!
-اي لا ولا حاجه اتكلمت كلمتين مع امل
مش قولتلك اني معجب يعني
خلص كلامه بابتسامه
رفع حاجبه،
-وانت قولتلها ولا اي ؟!
-لا مش بالسرعه دي شويه بس
-امم تمام ربنا يسهلك
-حبيبي يلا تعالي ندخل ورايه محاضره
شوفتهم معدين وشكلهم رايحين مكتبهم باين
اي ده وانا مالي ؟!!
اصل بصراحه معرفش غيرهم في الكليه اكيد هبقي واخده بالي اكيد مش مهتمه بحاجه يعني
دخلت المحاضره وقعد في البيدچ مكنش فيه مكان جمب البنات نهائي ولقيت بيدچ في بنتين جمب وولد وانا قعد من الطرف وجمبي الولد بس فيه مسافه
الدكتور ياسر دخل وسمعت ورايا البنات
-انا جايه انهارده مخصوص علشانه
-قولتلك مش هتندمي
-خالص ده شكله چينتل اوي بجد
-شكله محترم كمان
-خلاص بقي شيلي عينك مش انتي مخطوبه
-الله انا قولت اي بس
انا سامعه وكل مره بتفاجئي بكلام البنات انا فهمت دلوقتي لي البيدچ كله مليان اكيد علشانه
مهتمش وقولت لازم افهم النهارده بقي
بعد ساعه المحاضره خلصت وفهمت الصراحه شكلي كده لما حطيت في دماغي افهم بفهم فعلاً لسه نص ساعه والمحاضره التانيه تبدء وكانت لدكتور محمود ده
طلعت استمتع بالجو السما كانت مغيمه وشكلها كده هتشتي قعد علي التربيزه الي اتعود عليها وفضلت اتفرج علي السما وسرحت وانا ببتسم حسيت بحد بيقعد علي الكرسي بصيت لقيته دكتور ياسر
بابتسامه،
-شكلك بتحبي الجو ده
اتعدلت في قعدتي ،
-اه
-اسف لو ضايقتك
وانا بقوم،
-لا لا كده كده كنت داخله المحاضره
-بس لسه نص ساعه عليها
قعد تاني باحراج اي الزنفه الزفت دي
بصيت لقيت محمود واقف بيطلب حاجه وماسك الموبايل قاطعني هو
-انتي فهمتي انهارده لو مش فاهمه قوليلي وانا معاكي
حسيت فعلاً من كلامه انه مش دكتور ده بيتكلم بطريقه تانيه ومحمود كان عنده حق
رديت،
-لا شكراً لحضرتك فهمت
-العفو علي اي معاكي في اي وقت
ابتسمت بهدوء وانا بلعب في موبايلي
-اي ياياسر وراك محاضره لسنه تانيه
بصيت لقيت محمود
ياسر برقله وهو بيقوم،
-اه طالع اهو عايزه حاجه ياامل
رديت،
-لاشكراً لحضرتك
طلع ومحمود قعد علي الكرسي في وشي
بصتله ،
-نعم قاعد معايا لي ؟!
ببرود،
-براحتي اقعد في المكان الي عايزه
بغيظ وانا بلعب في الموبايل،
-استغفر الله
-استغفري يمكن ذنوبك تتمسح
مردتش عليه اتكلم تاني
-شكلكو ثنائي رائع
بصتله وانا فاهمه قاصده ،
-تقصد اي بكلامك ده !!!
-دكتور ياسر وانتي
-ده دكتوري في الماده مش اكتر ولو سمحت متجبش سيرتي مع راجل ماشي؟!!!
-لا والله وانتي قاعده معا لي ان شاء الله !!!
-حبيبي هو قعد وانا كنت هقوم بس احرجني لما قالي ان لسه نص ساعه علي المحاضره بس وكمان مكناش بنتكلم وثواني وانا بشرحلك لي اصلاً
رجع ضهره لورا واتكلم بخبث،
-حبيبك؟!!!!
-نعم!!
-انتي قولتي حبيبي ليا
باحراج وانا ببص بعيد ،
-اكيد مش قصدي ا اتلغبط
بضحكه لعوبه،
-لا عادي ولا يهمك بس اخر مره تتكلمي معايا انا كده ممكن اسقطك في اعمال السنه خدي بالك انك بتكلمي دكتورك
بصتله بغيظ،
-لما تتكلم عني بالشكل ده فامستحيل اسكت تمام
خلصت كلامي وانا ببص في الموبايل تاني
عض علي شفايفه بغيظ وضغط علي ايده
قومت ادخل المحاضره وكان نفس المنظر كله مليان ولا كأن حد اتحرك انهارده يوم العروض باين قعد في نفس مكاني الاول دخل ولسه هيبدء يشرح اتكلم الشاب الي جمبي
-لو سمحت معاكي قلم
طلعت القلم من الشنطه ومديته لي من غير لما ابصله
اخده مني ومسك ايدي وهو بياخده
شديت ايدي بسرعه وانا بتكلم بعصبيه وصوتي علا
-انت عبيط ؟!!!
لقيت كله بيبص علينا
دكتور محمود،
-في اي هناك؟!!
الشاب،
-مفيش يادكتور كنت باخد منها قلم
بعصبيه وانا ببص لدكتور محمود،
-لا فيه وانا بديله القلم مسك ايدي
-كذاااابه
لقيته قرب علينا وهو بيقوله،
-قوم اطلع بره
-محصلش يادكتور دي بت كذابه
زعق،
-احترم نفسك واتكلم عليها باسلوب حلو ولا اقولك متجبش سيرتها
كلو عمال يبص ويتهامسو
الشاب طلع وانا بصراحه مش هستحمل وجيت اطلع
-راحه فين ؟!!
لفيت وانا خلاص تكه واعيط،
-طالعه
بعصبيه،
-مش بمزاجك تطلعي اتفضلي اقعدي مكانك
خلص كلامه وانا رجعت مكاني وشكلي بيبي كله عمال يبص واتخرجت جداً قعد بس ضحكت لما افتكرت دفاعه عني حاسه اني عايزه احضنه واقولو شكراً
بدء يشرح وشتمت افكاري الهبله
وانا ركزت وفهمت اخيراً والمحاضره خلصت وفي نص المحاضره الدنيا شتت وانا كنت هموت واطلع بره
لما طلعت الدنيا كانت بطلت مطره مشيت وانا راحه الكافيه وببص باعجاب علي السما وقد اي فرحانه قعد وطلبت قهوه كان فيه لسه محاضره قولت لو الدنيا مطرت مش هخش وفضلت ادعي تمطر تاني علشان مدخلش
فضلت قاعده اصور في السما
قاطع عليا تصويري وهو بيقف قدام الموبايل
و بيقعد قدامي ،
-كفايه هريتي السما تصوير
بنفاذ صبر ،
-وحضرتك مالك !!!
-نعم قولي كده تاني
-لا مش قادره الصراحه
-جبانه
-لا بس عارفه هتقول الشريطه المعتاده
-لا شاطره وبتفهمي
-اه طبعا بفهم خصوصاً الشرايط دي
-طب كويس علشان تكوني حاطها في دماغك
-لا مش محتاجها
-هتحتاجيها
-لا مش محتاجها
-قولت هتحتاجيها ومتكتريش علشان مسقطكيش بجد
بصتله ببرود وهو فونه رن وانا بصيت في الموبايل وانا بتفرج علي الصور الي صورتها وانا فرحانه
وطبعا الشريطه دي
**ممكن اسقطك في اعمال السنه
وهوب لقيت الدنيا بتشتي قومت وقفت وانا طالعه من الكافيه وانا فرحانه
بص باستغراب عليها بهمس لنفسه،
راحه فين في الشتا
-طب خلاص هكلمك تاني
-استني راحه فين !!!
لفيتله بضيق وانا مش عايزه اللحظه الحلوه دي تضيع عليا
-في اي حضرتك!!
-باستغراب ،
-الدنيا بتشتي راحه فين؟!
-ايوا مانا شايفه وطالعه ممكن بقي تسبني اركز في اللحظه دي
-تركزي!!! لي هو انتي هتلمي الميه ولا اي
-استغفر الله وحضرتك مالك انا بحب اقف تحت المطر
-مينفعش طبعاً
-نعم!!!
-اقصد هتخدي برد
-نعم!!
-هتتعبي يعني
-ياعم سيبني في حالي
طلعت ومستنش كلامه وفضلت واقفه تحت المطر وانا بضحك هدومي كلها اتغرقت شويه والمطر ذات اكتر
ولقيت حد بيحطلي الشاكت فوق دماغي ولسه هبص مين لقيته شدني من دراعي لبره الكليه
"3”
يتبع…
