رواية بين المرض والخذلان الفصل الثالث 3 هي رواية درامية إنسانية بقلم الكاتب مصطفى جابر، تلامس أعماق الوجع الإنساني حيث يتقاطع الألم الجسدي مع جراح الروح، وتُختبر القلوب في أصعب لحظاتها، لتُثبت أن أقسى المعارك هي تلك التي نخوضها وحدنا… وأعظم النجاة أن نجد من يتمسك بنا رغم كل شيء.
رواية بين المرض والخذلان الفصل الثالث 3
يعني مش هتيجي معايا المستشفى يا حمدي ؟
حمدي ببرود: ريم .. قولتلك بطلي دوشه وزن بقي أنا مش فاضي للكلام ده
ريم ببرود : بقي كده يحمي ؟ طيب .. أنا عاوزة اتطلق
حمدي بسخرية: بتطلبي الطلاق و هتروحي فين منتي ملكيش اهل هتترمي زي البهيمة في الشارع اهدي كده واستهدي بالله وروحي المستشفي يالله متتأخريش
ريم ببرود: لا أنا مش قادرة أكمل كده أنا تعبت يا حمدي تعبت من العيشة دي ومن كل حاجه من فضلك طلقني
أم حمدي بغضب:طالما مش عجباها العيشه دي فا الباب يفوت جمل طلقها يا حمدي طالما هيا اللي عايزه كده طلقها وخليها تغور
حمدي ببرود: تمام.. بما إنك عايزة الطلاق فا تمام انتي طالق يا ريم..
ريم بأبتسامه : هيجي اليوم اللي هتندموا فيه علي كل حاجه عملتوها معايا
دخلت لمت هدومها ومشيت..
وصلت بيتها القديم ... دخلت ورمت نفسها على السرير والدموع كانت بتنزل منها بغزارة.
فجأة تلاقي تليفونها بيرن والدكتورة بتتصل.
الدكتورة بهدؤء : السلام عليكم يا ريم إزيك .. أنا عايزة أطمن عليكي دلوقتي انتي فين
ريم وهي بتتكلم بصوت ضعيف : وعليكم السلام يا دكتورة أنا دلوقتي في البيت.
الدكتورة بهدوء: تمام المهم صحتك دلوقتي عامله اي .. أنا حاليا مستنياكي في المستشفى علشان ميعاد الجلسه بتاعتنا فيه أمل كبير تخفي لو قدرتي تحافظي على هدوءك وتبعدي عن أي ضغوط أو تفكير سلبي
ريم بحزن : بس أنا مش قادرة أجيلك دلوقتي ممكن نأجلها.
الدكتورة بحنان : عارفه إنك تعبانة بس لازم تيجي علي نفسك .. لو استمرينا عالعلاج ده وكملنا الطريق لأخره هتلاقي نفسك أفضل صدقيني .. أنا مستنياكي يالله متتأخريش
ريم بتقف على رجليها بصعوبة وبتحاول تمشي رغم التعب والدموع وبتخرج من البيت وتروح المستشفى.
في المستشفى الدكتورة بتكون مستنياها في اوضة العلاج وريم دخلت وحست بشوية أمل لكنها لسه خايفة.
الدكتورة بابتسامة: أهلا بيكي يا ريم .. زي ما قولتلك باذن الله في أمل كبير .. الجلسات دي هتساعدك لكن الأهم إنك تركزِي في نفسك ومتخليش حاجه تأثر فيكي ما تفكريش في الماضي .. لو قدرتي تغيري نظرتك لنفسك وللي حواليكي هتلاقي نفسك خفيتي وبقيتي افضل.
ريم بتنهيده : بس يا دكتورة كل حاجة ضاعت حتي حمدي جوزي سابني في عز محنتي ودلوقتي مبقاش ليا حد غير ربنا ..وبقيت قاعده لوحدي في بيت اهلي القديم
الدكتورة بابتسامة : متقلقيش أنا هفضل معاكي واي حاجه هتحتاجيها بتلاقيها عندك متشليش هم حاجه .. أنا بس عايزاكي تعرفي ان أنتي دلوقتي بتبدئي حياه جديده مع نفسك واللي باعك بيعيه وشوفي مستقبلك المهم إنك تمشي عالطريق الصح.
ريم بتفكير: مش عارفه اقولك ايه بجد يا دكتوره متحرمش منك ولا من كلامك ده بجد .. بإذن الله همشي علي نصيحتك واللي فيه الخير يقدمه ربنا ..مش يالله نبدء الجلسه بقي ولا اي
بعد مرور ست شهور.. في اوضة في المستشفى.
ريم قاعدة قدام المرايه مبتسمة لأول مرة من زمان ..وشعرها بقى أطول وأحسن .. ووشها بدأ ينور من جديد.
الدكتورة بابتسامة:شوفتي يا ريم مش قولتلك إن في أمل انك تخفي وترجعي تقفي علي رجلك من جديد شوفتي بقي عوض ربنا ليكي ..تعبنا مرحش عالفاضي
ريم بفرحة: انا مش مصدقه نفسي .. دلوقتي بس حاسة إني رجعت انسانه تاني .. كنت فاكرة إن خلاص حياتي انتهت وهموت بالبطيئ.. بس بفضل الله وبفضل وقفتك جمبي الشهور اللي فاتت دي والجلسات بقيت أحسن ومبقتش حاسه بأي تعب مش بس جسمي لكن نفسيتي كمان.
الدكتورة بابتسامة : كل ده بسبب قوتك وإصرارك وعزيمتك والحمد لله ربنا كرمك ومضيعش تعبك
في بيت ام حمدي..
أم حمدي بغيظ : أومال حورية لسه محملتش ليه يا ولدي بقالها ست شهور معاك الوضع مش طبيعي كده في حاجه
حمدي بهدوء : لسه بدري ياما مستعجله علي اي
أم حمدي بغيظ : بدري اي ؟ دا إنت اتجوزتها بسرعه علشان تجيبلك العيل اللي نفسك فيه بدل مهي قاعده ليل نهار قدام الشاشه كده ومفيش منها منفعه
حورية بغضب: هو إنتي اي يا خالتي مش عاوزة تسكتي ولا اي مين أذن لك تتكلمي عني بالطريقة دي.
أم حمدي بتبص لحورية بنظرة كراهية : اتكلم زي مانا عاوزة انتي هتتجنني يبت ولا اي.
حورية بسخرية: اوعي تكوني فاكره ان علشان انتي حماتي يبقي هسمحلك انك تزعقيلي أو تهيني فيا تبقي بتحلمي.
أم حمدي بصوت عالي: لا دنتي اللي بتحلمي يا حورية انتي المفروض تكوني تحت طوعي واللي أقوله لك يتنفذ بمزاجك أو غصب عنك انتي فاهمه ولا لا .
حورية ببرود :لا مش فاهمه .. ومن النهارده انتي ملكيش حكم عليا جوزي بس هو اللي من حقه يتكلم معايا ومن النهارده شوفيلك واحده تخدمك انا مش ملزمه اخدم حد هنا غير جوزي
ام حمدي بغل: اخرسييي.
حمدي بغضب: كفاية بقى خناق وكلام ملوش لازمه انتو مبتزهقوش كل يوم نكد وخناق
أم حمدي بغضب شديد: لو حمدي شافك يا حوريه زي ما أنا شايفاكِي كده كان خلاص طلقك من زمان إنتي مش هتتحكمي في بيتي
حمدي بغضب: يوووه بردو مفيش فايده .. أنا سايب البيت وماشي
خرج بغضب ورزع الباب..
حورية بتريقه: من النهارده إنتي مش هيكون ليكي كلمة تانية في البيت ده .. بعد كده الكلمة هتكون كلمتي.
أم حمدي بغل : عند امك الكلام ده إنتي فاكرة نفسك إي ؟
حورية بخبث :فاكره نفسي ست البيت وابنك الحيله ده بقي خاتم في صباعي وبأشاره واحده مني بحرك ابنك يمين وشمال وبإذن الله كده قريب هخليه بنفسه برميكي برا البيت أو بسلام لو تموتي بقى وتخلصينا.
أم حمدي بصدمه: أخرسي قطع لسانك ان شالله انتي اللي تموتي كان يوم اسود يوم ما جوزتك ابني أنا غلط غلطه كبيره يوم ما سيبت الهانم وجيبت مساحة السلالم تتجوز ابني
حورية قربت منها وضربتها كف نزل علي وشها..
ام حمدي بصدمة : انتي بتمدي ايدك عليا
حورية ببرود: اه و اكسرلك عضمك كمان لو اتكلمتي عني وحش بعد كده
ام حمدي بترفع ايديها عشان تضربها لكن حوريه بتمسكها بغل: هو انتي مفيش فيكي فايده ولا مستعجله علي موتك يا حماتي
ام حمدي بألم ودموع: ابعدي عني.
حورية زقتها و قعتها علي الارض: مكانك من النهارده تحت رجلي.
سألتها وخرجت ببرود..
ام حمدي بحزن و ندم: فينك يا ريم يبنتي كنتي تحت طوعي وعمرك ما رفعتي عينك في عيني حتي مهما عملت فيكي حقك عليا يبنتي انا ظلمتك واهو حقك بيرجعلك
عند حمدي..
كان راكب عربيته و انصدم لما شاف ريم بتركب عربية نزل راح عندها..
حمدي: إيه ده .. إنتي ريم بسم الله ماشاء الله إنتي اتغيرتي خالص .. اي اللي حصل هو مش كان مفيش أمل وكنتي تعبانة جدًا.
ريم ببرود: خير عايز اي
حمدي بذهول: إزاي رجعتي كده أنا مش مصدق يعني إزاي؟
ريم ببرود: الحمد لله ربنا كرمني واتعالجت و بقيت احسن من الاول.
حمدي وهو بيبص للعربية: واي العربية دي بتاعت مين؟
ريم ببرود: عربيتي يا حمدي انت نسيت اني وارثه من ابويا
حمدي بأستغراب : ايوه ورثتي اراضي هنا بس دي اتباعت من زمان ونصها اتصرف علي علاجك وجلساتك
ريم بأبتسامه : وارض و عمارة في مصر محدش فيكم يعرف حاجه عنهم كنت سيباهم للظروف ولما انت طلقتني أنا بعتهم واهم نفعوني واتعالجت وبقي عندي مشروع خاص لنفسي واشتريت ارض كبيره هنا في البلد يالله سلام.
سابته و مشيت وهو بص لها بعدم استيعاب..
بياخد عربيته وبيرجع لامه بسرعه..
ده اللي حصل ياما ريم خفت وبقيت زي القمر ده غير أنها عندها ورث ومشروع كبير قوي .
ام حمدي بفرحه : خلاص حاول ترجعها من تاني ليك و طلق حوريه.
حمدي بتفكير: تفتكري ياما هتوافق تراجع
ام حمدي بخبث: ايوه ياواد دي في الاول والاخر مراتك الاولي وحورية دي ملهاش اي لازمة اصلا هنا .. اجري صالح ريم ورجعنا البيت
حمدي بخبث: عندك حق ياما ..ريم لازم ارجعها من تاني.
حورية كانت واقفه بعيد بتسمعهم وبتتوعد ليهم:
ماشي يا حمدي انت وامك انا هدفعكم التمن غالي قوي .
عند ريم..
ريم كانت قاعده بتشوف شغلها وفخورة ب نفسها و نجاحها..
شخص بيتصل:
الو يا استاذه ريم معاكي عاصم المٌحمدي من شركة RD كنا عاوزين نحجز ميعاد معا حضرتك علشان نتكلم في تفاصيل الشغل لو حضرتك وافقتي
ريم بأبتسامة: تمام تقدر تيجي الارض عندي بكرا الضهر.
عاصم بهدؤء: تمام يا مدام مش هتأخر.
قفل معاها وهيا ابتسمت بهدؤء...
تاني يوم..
ريم كانت واقفه في الارض بتاعتها والعمال شغالين..
حمدي بيجي بخبث: ريم ازيك يا حبيبتي.
ريم ببرود:
حبيبة اي م تلم نفسك انت أتجننت في مخك ولا اي.
حمدي بخبث: انا جاي ارجعك لعصمتي يا ريم.
ريم بسخرية: ومين قالك اني هوافق اني ارجع لواحد زيك ..امشي من هنا واياك اشوف وشك تاني.
حمدي بغيظ: انتي تطولي اني ارجع لك يا بت انتي.
ريم ببرود للغفر بتوع الارض: يا أمن .. تعالو ارمو البتاعة ده برا ارضي.
حمدي بصدمة: بتطرديني يازباله .
لسه هيمد ايده عليها ايد مسكته.
عاصم ببرود : هيا من الرجولة انك تمد ايدك علي واحدة يا راجل يا مهزق!
حمدي بغل: وانت مين انت.
عاصم ببرود:
انا اللي هعلمك يعني اي رجولة لو ممشتش من هنا.
حمدي بغل: وريني هتعلمني ازاي كده لو راجل فكر اقرب مني
عاصم بجمود: أنا مش محتاج اقرب منك علشان اءذيك انا عاصم الجبري عارفني ؟
حمدي بخضة: عاصم بيه الجبري من اكبر رجال الاعمال في البلد.
عاصم ببرود: مانت عارفني اهو.
حمدي بخوف: ومين ميعرفكش يا بيه حقك عليا
عاصم ببرود: استاذه ريم يلا نتكلم في الشغل.
ريم بهدؤء: تمام اتفضل معايا
مشي معاها و حمدي واقف متغاظ علي اخره...
بعد شويه.
عاصم بابتسامة: انا عاوز اشتري الارض بتاعتك ب المبلغ اللي تطلبيه.
ريم بهدؤء: اشمعنا ؟
عاصم بابتسامة: مناسبة ليا زيك كدا بالظبط.
ريم باستغراب: افندم !
عاصم بهدؤء: انا قبل ما اتعامل مع اي حد بكون عارف عنه كل حاجه عشان اكون عارف انا بتعامل مع مين.
ربم بجمود: تمام و اي المطلوب.
عاصم بهدؤء: تبيعي لي ارضك و نكون شركاء في المشروع بتاعك ويكون بالسعر اللي انتي هتطلبيه.
ريم بهدؤء: تمام اديني مهله افكر فيها
قاطعهم صوت اسعاف و مطافي والبلد كلها بتجري.
عاصم بيطلع يشوف في اي
عاصم بأستغراب : انت يبني في اي :.
الراجل بخضة: مش عارف بس تقريبا في حريقه كبيره في بيت حمدي البوهي
ريم بخضة بتجري تروح عالبيت:
اول ما بتوصل بتلاقي بيت حمدي بيولع
واحده جارتهم : لا حول ولا قوة إلا بالله حد كان يصدق أن حوريه تعمل كده ... حوريه ملت البيت بنزين وولعت في حماتها وجدت تهرب لقت حمدي دخل جري علشان يلحق أمه ولسه مطلعش لحد دلوقتي ربنا يسترها
ريم واقفه ودموعها عماله تنزل وبدعي يطلعو بالسلامه
عاصم بهدؤء: لاحول ولا قوة الا بالله العلي العظيم هو حمدي ده اللي كان لسه واقف معانا من شويه صح ؟
ريم بحزن: اه هو وكان طليقي بس بتمني يطلع هو وأمه ومراته
بعد شويه المطافي بتطفي الحريق وبيدخلو علشان يشوفو الناس اللي جوا ولو في مصابين يلحقوهم .. والاسعاف بتدخل معاهم بسرعه لكن بيطلعو شايلين جثث التلاته
ريم اول ما بتشوفهم بتفضل تعيط وبتدعيلهم بالرحمه ومبتستحملش المنظر وبتمشي بسرعه
بعد شهر من شغل عاصم وريم..
عاصم بابتسامة: ريم .. في حاجه عايز اعترفلك بيهم .. أنا بحبك وعايز اتجوزك .
ريم بتوتر: اييي.
عاصم بهدؤء: انا بحبك من اول يوم شوفتك فيه ويكون اسعد انسان في الدنيا لو توافقي تتجوزيني
ريم بابتسامة: وانا موافقة..
تمت بحمدلله
