رواية مسك الليل ليل ومسك الفصل الخامس عشر 15 بقلم هايدي الصعيدي

رواية مسك الليل ليل ومسك الفصل الخامس عشر 15 هي رواية رومانسية بقلم الكاتبة هايدي الصعيدي، تدور أحداثها بين ظلال الليل وسحر العطور، حيث يلتقي القدر بين ليل ومسك في حكاية تمزج بين الهدوء والغموض، وبين الحب الذي يولد في العتمة والنور الذي يشق طريقه وسط الظلام.هي قصة عن القلوب التي تبحث عن الأمان، وعن الأرواح التي تتلاقى رغم البعد والاختلاف.في كل فصل، عبير من المشاعر، وفي كل كلمة، همسة من الحب لا يعرف حدود الزمان ولا المكان...

رواية مسك الليل ليل ومسك بقلم هايدي الصعيدي

رواية مسك الليل ليل ومسك الفصل الخامس عشر 15

ليل حط ايده علي وسطها وبطنها : لاه ابني بردان وحط وشه ف رقبتها وبغصه .. سامحينيي يا مسك اعذر ذلتي وعتبريه اخر مره يا جلب ليلك وهواه وربي كنت هتخوت لما شوفت شريط البرشام سامحيني يا مسك حتي لاجل ولدنا الي هيكبر چواك يا مسكي سامحيني حجك عليا ليلك غبي وراجع ليكي ندما ان هترديه
مسك رفعت عيونها وبلعت غصتها وبعدت عنه بهدوء
: انا عايزه امشي يا ليل لو سمحت…
ليل بعد عنها بحزن : حاضر ي مسك الي انتي عايزاه خلاجاتك ينشفو والمطر يوجف وهروحك
مسك أومأت برأسها وقعدت ع الكنبه ليل دخل المطبخ طلع عصير من اللي جايبه طاهر وطلع معجنات من الي جيبه وخرج تاني وقرب من مسك اللي ودت وشها الناحيه التانيه لما مدلها علبة العصير
: بلاش عند عشان خاطر اللي ف بطنك
: لا مش عايزه منك حاجه وفر اهتمامك لنفسك مش لوحده وسخه زيي
ليل نزل علي ركبه على الأرض قدام مسك وحط العصير جانبها ومسك اديها الاتنين وباسهم وبصلها بندم وحب
: حجك علي والله ما كان جصدي كت زلة لسان … ميبجاش جلبك اسود عاد
مسك سحبت اديها من اديه ورجعت بصت الناحيه التانيه وصدرها طالع نازل بسبب منعها لبكاها
ليل لما لقها هتدخل في نوبة بكاء مرضيش يضغط عليها اكثر وقام وقف وهو بيقول
: طب بلاش تجعدي بعيد أكده عشانك متبرديش خلاجاتك مبلولة جربي من النار
مسك كان جسمها بيترعش من البرد وهدومها المبلله مزوده الطين بله …. وللحظه فكرت انه مش وقت مكابره عشان خاطر اللي في بطنها لو هي تعبت وخدت برد اكيد هيأثر عليه هو كمان.. عشان كده قامت قربت من النار اللي كان قاعد قدمها ليل … و بصتله بخبث وحبت تزود عليه العيار وراحت وقفت قدامه وبدأت تقلع هدومها ببطئ شديد.. وابتسمت من جوها
لما سمعت صوت نفسه اللي بدأ يعلي
اما ليل فا كان في دنيا تانيه بسبب جسمه اللي بدأ يسخن اول ما بدأت ترفع فستانها ببطء وجسمها بيظهر قدامه حته حته كان بيكلها بعنيه لحد ما خلصت وقلعت الفستان والحجاب وفضلت بس بالاندر والبراه.. وقعدت قدامه في وضعيه جننته اكثر كانت تانيه ركبها ومقرباهم على صدرها ولفه اديها حوليهم الوضعيه دي كانت مخليه مؤخرتها ظاهره لليل بوضوح… بلع ريقه بصعوبه وقام في ثانيه قبل ما يفقد اعصابه اكثر ودخل جوه وفضل يغسل وشه كذه مره بعدين دخل الاوضه وجاب المفرش اللي على السرير وطبقه نصين وخرج وقرب من مسك و حطها عليها وغطها كلها
وهي مصدقت وفضلت تضمها علي نفسها اكثر لأنها كانت بتترعش من البرد
ليل خلع الجلابيه الي اتبلت وهو بيجري وراها
وقعد بالسروال بس قدمها والاتنين ساكتين وكل واحد جواه
الف كلمه وكلمه ويبانوا من برا هاديين بس جوه كل واحد فيهم
نار قايده بسبب الفراق … وبعدهم عن بعض ودي اول مره
تحصل من ساعت ما اجتمعه قطع الهدوء دا مسك لما رفعت
عنيها ليه اللي كانت كلها دموع وقالت
انت بجد يا ليل شايف حبي ليك مجرد شهوه
بصلها ليل بعشق وهز راسه بالرفض
: لاه.. عارف انك بتعشجيني زي ما انا عاشجك
: ولما انت عارف كده ليه قولتلي كده
ليل بصلها وعنيه ف عنيها وهي قعده قدامه مش ظاهر غير وشها
في جمله حجيجيه جوي يا مسك بتجول على جد الحب بيكون الزعل وانا متجهرتش أكده لما عرفت ان رشا بتسجط عيالي جد ما اتجهرت لما عرفت ان مسك حياتي معيزاش تخلف مني .. جلبي اتجسم نصين لما وصلت للنجطه دي وعجلي هملني وشطاني ركبني وخلاني جرحت اکثر واحده هبحها في حياتي كلها بس دا كله عشان عاشجك يا مسك عاشج التراب اللي بتخطي عليه انتي بذات عمري ما توقع منك الغدر… طب تعرفي اني الأول كدبت نفسي اول ما شوفت الشريط.. كدبت عيوني.. وكدبت شهادتي.. كدبت كل حاجه الا انتي … ولاخر لحظه كان نفسي يطلع مش بتاعك بس لما فهمت من كلامك و نظراتك انه بتاعك سكين واتغرزت في جلبى…. اللي كان واجف جدامك وبيصرخ في وشك وبيجرحك بالكلام دا مش ليل حبيبك دا ليل اللي كان زي الدبيحه اللي لسه
منحوره وبتتخبط يمين وشمال
: طب ازاي بتحبني كده وقدرت تتخلي عني بسهوله …. من اول مطب كده يوجهنا تتخلي عني .. طب انا اثق فيك ازاي بعد كده… انت كده هتخليني دايما خايفه وعلى أعصابي اني اعمل حاجه تزعلك بقصد ولا بدون قصد تروح مطلقني وتبعد عني بكل سهوله كده
و : والله ما ساهله ولا حاجه زي ما انتي ما فكره… دا انا حسيت اني روحي طلعت مني بعد ما نطجتها .. وصدجيني يا مسك لو كانت الظروف غير انا عمري ما كان دا هيبجا رد فعلي انتي كنتي شاهده على جهرتي في الموضوع دا … والله لو كان الوضع غير كنت سمعتك بهداوه وحطتلك الف عذر وكان ليمكن كانت هتطلع مني الكلمه دي اللي ياريت لساني كان اتشل ولا نطجها … وغلاوتك عندي يا مسكي عمرها ما هتخرج من خشمي تاني ولو على موتي
: بعد الشر عنك
قالتها وهي بتمسح دموعها وكانت رايحه تقوم لما حست نفسها
بدأت تضعف مسكها ليل وحاوط
وشها بكفوفه
: بعدك عني هو الشر بحد ذاته يا مسك… خلاص بجا يا روحي
حجك علي بزيداكي بعد
: شيل ايدك اللي ضربتني من عليا يا ليل قالتها مسك وهي بتبعد وشها عن اديه اللي كانت محوطها
: تتحرج اليد اللي اتمدت عليكي يا مسك
بصتله مسك بسخريه و استهزاء بكلامه لكن سرعان ما اتبدلت ملامحها للخوف والهلع لما لقيت ليل فعلا حط ايده اللي ضربها بيها في النار
: لللليل … انت بعمل ايه انت اتجننت
قالتها وهي بتشده وهو مصمم يخلي ايده في النار… مسك سحبته جامد وهي بتبكي بحرقه
خلااااص خلااااص عشان خاطري مسمحاك… مسمحاك والله خلااااص… ابعد عن النار عشان خااااطري
ليل حضنها جامد لما شاف انهيارها وخوفها عليه
: سامحتيني ي مسكك مسك خرجت من حضنه ومسكت ايده وهي بتتحسسها بآلم وخوف عليه
انت كويس… ايدك بتحرقك صح … وريني كده
ليل وهو بيحسس على شعرها بحب
: متجلجيش.. انا زين.. حرج جلبي عليك كان
اوعر من حرج يدي
مسك بصتله بحب وترمت في حضنه
اوعي تعمل كده تانيي ارجوك انا مستحملش اشوفك بتتوجع
يعني مسمحاني يا جلبي
مسمحاك يا روحي
ليل ضحك بقوة وهو بيحضنها اكثر وخد المفرش حطه ع ضهرو وقعد مسك بين رجليه وضمها ليه بكل قوته وهو
محوطها بحنان …
ليل بهمس وهو حاسس بضهرها العريان ع صدره : هعشجك ي
مسك الليل وماليش غيرك ف الدنيا دي كلها هحبك اكثر من روحي ي كوكو اممممم زمجر وهو بيضمها ليه اكثر ودفن وجه في رقبتها وشعرها
من وراه .. بحبكك ي مسكي
مسك ابتسمت بفرحه وحطت كفها ع كف ايده الي محاوط
بطنها برقه …مسك بخفوت : انا سمحتك من ساعت ما دخلت معاك اصلاي ليلهم
3 ليل ضحك برجوله : دلوجتي ليلهم تبجي لسه مجموعه
١٠:٥٠١٦٣
0
تصفح –
مسك بخفوت : فرحان ي ليل عشان انا حامل
ليل بغصه : ي بوووووي ده انا لحد دلوجتي مش مستوعب مسكي الصغننه الي كانت هتتعلج في جلابيتي عشانك اشيلها حامل مني وشيله ولدي ف بطنها اخخخخ مسك روحي وحيااتي هتخلف لي العيل الي طول عمري هتمنااه كون ان ربنا حجيج لي امنيتي شئ وان العيل منك شئ تاني خالص ي مسك الليل وهواه
مسك حست بدموعه نزله ع رقبتها ولفت ليه بسرعه ومسحت دموعه : بس ي ليلي عشان خطري
ليل بصلها بعشق خالص : هتحبيني ي مسك ومسامحاني من كل جلبك
وقرب من شفايفها وهو بيضمها ليه اكثر ومسك اتعلقت ف رقبته وايده بتفك البرا وهو فارد كفوفه ع جسمها وبيتحسسها بعدم تصديق وشهوة وحب وكل احاسيس الدنيا
مسك بخفوت : ليل اوعه
ليل ضحك : اوعه ايه بس انا لما صدجت وهو بيشلها بيتجه بيها ناحية السرير مسك وهي بتضحك
وخدني على فين نزلني
: انزلك ايه بس وانتي بجالك نص ساعه جاعد فحضني وانتي عريانه اكده وانا ماسك نفسي عنك بالعافيه بس خلاصك مدام مسمحاني يبجا مبدهاش وبعدين انا لازم اتوكد من رضاكي برضك انا عندي كام كوكو … و عايز ادخل اسلم ع ولدي
مسك فضلت تضحك وترفس في برجليها وتدلع وتتمنع
: لا يا ليلي نزلي .. انت لسه متعاقب.. ومش هتلمسني لمدة أسبوع
ليل بستعطاف
: وهون عليكي انام جنبك وانا مولع أكده والملايكه تفضل تلعن فيكي طول الليل … وبعدين بجولك ايه .. انا مصدقت انكونوا ف بيت لحالنا ومش اي بيت دا مطرح مفهوش صريخ ابن يومين… يعني اعملي ما بدالك يا جتطي
مسك بدلع وضحك
: اذا كان كده ماشي.. ب
ومكملتش الجمله وكان ليل هاجم على شفايفها بكل حب وشتياق ونام بيها ع السرير وداب ف حضنها ودابت ف حضنه وهو بيرضيها بكل قوته
ف البيت الكبير الرجاله دخلت وهما بيزفوا خبر حمل مسك والحريم فرحت من كل قلبها
چولیا بفرحه : طب هي فين دلوقتي
محمود : راحت ل ليل عشان تفرحه
هاجر كانت ف اوضتها وبتتصنت عليهم وحست ان فيه ناار بتغلي جواها من القهر الي حست بيه
وان بنت الخوجيه فلتت منها المره دي …
هاجر بغل وكره غير طبيعي : فلتي مره مش هتفلتي التانيه ي بت الكلب
تاني يوم الصبح بدري لبسة عبايتها وكان فيه كيس ف ايدها وطلعت بيه وهي عايزة تلحق تروح مشورها قبل رجوع ليل ومسك …
صفاء بستغراب : رايحه وين اكده بدري
هاجر اتجهلتها ومردتش عليها وخرجت وعنيها بطق شرار وصلت قدام بيت دجال معروف ف البلد الي جمبيهم بالسحر والاذيه .. بعد ما ليل خرجه من بلدهم هربان بعد ما بلاغ عنه البوليس…
دخلت هاجر عليه وهي بتترعش من منظره وهو لابس عبايه سوده ولافف عمه سوده ع راسه وعنيه عورة ومنظر الاوضه
الي كلها حيوانات متحنطه
وريحتها مقرفه …
الدجال : تعالي ي هاجر
هاجر خافت اکثر : عرفت اسمي من وين
الدجال : انا عرفت كل حاجه من ساعت ما دخلتي جربي
وهاتي
اترهم الي ف يدك
هاجر مدت ليه الكيس وايدها بتترعش وكانت وخده فيه هدوم فيها ريحت مسك وفلانيه ل ليل لما طلعت تفتش ف اوضتهم وشافت شريط منع الحمل
0
هاجر بغل : عايزاهم يكرهو بعض عايزه ليل ي كرها وميطجش
ي بص ف وشها وهي زيه وولدها الي ف بطنها ينزل عايزاه لهم عمل بالاذيه والمرض ولو نفع هجيلك تاني وعمل المحمود والخوجيه بتاعته وليك الي تطلبه وتتمنها وخلعت ست غوايش عراض من ايدها ومدتهم
ليه …
الدجال اوماً بشر خد منها الهدوم وقعد يعزم ويرسم عليها بالدم
بعد ما دبح قطه سودة وخد عروسه محروقه بس دي مش عروسه دي جثت جنين ف شهره التاني او التالت بيستخدمه للتسقيط الام الي معمول لها السحر … وبدأ يلف عليها خيوط ويحضر عليها
وعمل عروستين وعزم عليهم وحده لمسك والتانيه ل ليل عشان كل ما يأذي العريس دي الاذه يترد عليهم ف جسمهم وف الاخر لوثهم بالدم
مد لهاجر جثت الجنين الملفوفه بورق كله طلاسم وسحر وفي كلمات بالمتشقلب بالعجز والكره والمرض : دي خبيها مكان ما هتنام واول ما تدخل ف شهرها التالت العيل هيتخنج بحبلها السري وهينزل تحت منها فطسان
المايه دي ترشيها ع عتبتهم ولو عرفتي ترشيها من جواه مطرحهم تبجي افضل وهستنا منك البشارة
هاجر اومأت بفرحه وشر عمي عيونها كفرت لاجل ما تأذيهم حسبي الله ونعم الوكيل ف كل وحده او واحد استعان بالسحر والشعوذة لاجل يأذي حد ده كاافر ملعون من رحمة ربنا وحلال فيه القتل وقامة الحد عليه ف ميدان عام كمان عشان يبقا عبرة لمن يعتبر ….
روحت هاجر وهي فرحانه ونسيت ان فيه رب كبير مطلع وشايف ودخلت اوضتها ع طول من غير ما تبص ع حد وستنت يقعدو ع الغدا عشان
تطلع ترش المايه وتحط السحر ف اوضتهم
الي هيقولي اذاي وليل شيخ وبيصلي وعارف ربنا
هقوله ان السحر مذكور ف القرآن وان يهود مکه سحرو سید
الخلق واشرفهم نبينا المختار…
طلعت هاجر ع الاوضة تتسحب ورشت المايه ف كل الاوضة وتحت السرير وجت عند ضهر السرير ف رجله من نحية مسك ولزقت العمل بالزق ونزلت
تجري ع تحت …
وفضلت قعد بتهري وتنكت ف نفسيها مستنيه ليل يرجع بمسك
متعرفش ان مولانا دايب ف العسل مع مسكو وفضلوا ع الحال
ده تلت ايام ليل مش بيفرقها ولا مسك بتطلع من حضنه غير وقت الصلاة وبس حتي الاكل ف حضنه ومش بيطلعوا برا البيت غير مرات قليله يتمشوا نحية البحر ساعت الغروب ويهموا ف حلاوت الجو ويرجعوا ع بيتهم الصغنن وكل واحد يشرب من الثاني حلاوة الحب
بعد تلات ايام ف بيت البحر …
ليل بضحك : حد الله ما عايز ارجع بيكي واصل بس ده المفروض هنعملوا ايه جدك خارب الدنيا
عليكي ي ست مسك …
مسك ضحكت : جدو ده حبيب قلبي وحياتي
ليل قرب منها : ولم جدو حبيب قلبي وحياتي انا ابقا ايه چوز امك
مسك ضحكت اکثر : شیخ لیل بقا وقح وقليل ادب
ليل حضنها بحب وهو بيضحك : والله ي خيتي انا صفرع الشمال جمب المفضوح التأب الي الله نص ونص فهد ود عمران الصعيدي
مسك بتسأل : ده مین ده
ليل بضحكه : ده الي دمر لك مستجبلك الفني ي فنانه ااااااااخ ي باااه كل ما افتكر ببجا عايز اطلع بروحك بس ارجع وجول مسك الليل ندمت و تابت وبجت جمر ف الحجاب
مسك ابتسمت بحب : الفضل يرجع ليك ي لولي
مسك ضحكت وهي بتتعلق ف ايده وبتودع البيت بنظرتها الي عاشت فيه لحظات من اجمل للحظات حيا اتهم
ليل طلع بالعربيه ومسك جمبيه وبصوا لبعض وفتكروا اخر مره
ليل طلع بالعربيه ومسك جمبيه وبصوا لبعض وفتكروا اخر مره كانت جمبيه هنا والي عملته
لیل مد ايده ومسك ايدها
وهو مبتسم لها بحب مسك قربة وباست خده ورقبته وليل بيحسس ع رجلها بعشق …
مسك خدت ايده وحطتها ع انوثتها وهي بصاله بجرأه : مش عايز تسلم ع النونو
ليل ضحك وهو بيداعبها : ده انا هسلم ع النونو وام النونو بس
نروح بدل ما نتفضحوا ي خربيت ابوكي ع الطريج الزراعي .. 17
مسك ضحكت بصوت عالي وهي بتسند راسها ع كتفه وليل لسه صوابعه ع رجلها : بحبك ي ليلي
ليل بعشق : بحبك ي جلب ليلك وحياااته ووصلو البيت وصالح اول ما شفهم قام وقف وهو بيبص ل ليل بعصبيه +
صالح : انتي واكل نااسك خدت البت وجولت عدولي وبعدين انت ضربها ليه يا اض لاه ورمي عليها يمين كمانك ي كلب
ليل ضحك : وه وه وه ده ليل معدش و د جلبك ع كده ومسك خدت مطرحو هههههههههههه وبعدين ي جدي ما هي جدامك فرحانه ومبسوطه ومرضيه ومية فل وعشره انا عندي كاام مسك وباس دماغها
صالح بص لمسك بنرفزه : هو ده الي اتفجنا عليه ي مدلوجه ي بت الكلب
مسك حضنته وهي بتضحك وبخفوت : متقلقش قرصة ودنه
وخليته اعترف بغلطه بس مهنش عليا اعذبوا ي جدو بحبه بحبه اوووي
صالح ضحك بحب وفرحه احب اتنين ع قلبه مرتاحين والحب
باين ف عنيهم وفتح ايده التانيه ل ليل وحضنه : ربنا يخليكم ليا وخليكم لبعض ويبارك ف ذريتكم وترزع وتخبط وتملي لي البيت عيال ي ود جلبي روحي ارتاحت وانا شيفكم مبسوطين ي حبايب جلبي …
ليل ومسك بصه لبعض بحب وهما حضنين جدهم وسلموا ع باقي اهل البيت وتعشوا مع بعض
الجد بص لادم وهما ع سفرة العشا : ف حد ف بالك ولا اخلي امك اتدورلك ع عروسه
ادم بص لجده : وه ي جدي انت لسه فاكر
الجد : وانا من امته نسيت حد فيكم ياض ولا غيرت رايك
آدم ضحك : ربنا يخليك لينا لاه مغيرتش بس انا مفيش حد ف دماغي الي امي وعمتي تشوفها مناسبه وحلوة يبجاع بركة الله …
مسك الي كانت قعده جمب عائشه شافت رعشة ايدها وهي
بتضغط بيها ع جلبيتها من تحت التربيزة وبصة ع وشها لقتها بتحاول تكتم دموعها ومش عارفه
مسك وقفت : عن اذنكم شبعت لو شبعتي ي عيوش تعالي نعمل الشاي
عائشة اومأت وهي بصه ف الارض وقامت مع مسك الي دخلت بيها المطبخ واول ما دخلوا خدتها ف حضنها وعائشة فضلت تعيط بحرقه وهي كتمه بكاها ف صدر مسك الي بتربت ع شعرها وضهرها بحنان …
عائشة هديت وبعدت عن مسك وغسلت وشها ع الحوض مره واتنين
مسك بهدوء : احسن دلوقتي
عائشة اومأت بصمت
مسك : انا مش هضغط عليكي ولا اقولك احكيلي بس وقت ما تحبي تتكلمي عن ادم انا موجوده
عائشة رفعة عنيها بصدمه ومسك ابتسمت لها و وقفت تعمل
الشاي …وعائشة فضلت وقفه جمبيها بشرود ونسحبة بهدوء وطلعت
اوضتها …
مسك خدت الشاي وطلعت قدمته ليهم والبنات بتلم ف السفرة
قعدو شوية بعدين ليل استأذنهم وخد مسك وطلع اوضتهم و اول ما دخلو الاوضه وو…..

تعليقات